شتابزدگی را واگذار و در حجّت بیندیش و خود را از پریشان گویی نگاه دار، تا از لغزش ایمن بمانی . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
افسردگی ، رضایت شغلی ، میزان افسردگی ، کارآموزی برق ، رضایت زناشویی ، دلبستگی ، تمایز ، زناشویی زنان ، سبک دلبستگی ، سلامت روانی ، بررسی سلامت روانی ، مشکلات آموزشی ، مشکلات نابینایی ، کنترل رفتار ، کودک عقب مانده ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، اضطراب ، افت تحصیلی ، سبکهای دلبستگی ، عزت نفس ، فرار مغزها ، تمایز بین دانشجویان ، دلبستگی بین دانشجویان ، دختران نابینا ، خلاقیت ، رشد خلاقیت ، رضایت شغلی کارمندان ، فرار مغزها در دبیرستان ، فرسودگی شغلی ، علل فرار مغزها ، اضطراب دانش آموزان ، ارتباط ورزش و افسردگی ، افسردگی بین دانش آموزان ، افسردگی ورزشکار ، اوقات فراغت ، پیشرفت تحصیلی ، بررسی مشکلات دختران نابینا ، بهداشت روانی ، بهداشت روانی دانشجویان ، میزان اضطراب ، نابینایی در دختران ، نمایندگی ایران خودرو ، نقش ایثار در منابع اسلامی ، یادگیری ، میزان پرخاشگری ، میزان تحصیلات ، میزان تحصیلات معلمان ، منبع کنترل رفتار ، گاما الومینا ، گاما الومینا در فرآیند فیشر ، کودک عقب مانده ذهنی ، کارآموزی در تعمیرگاه ، کاتالیست کبالت ، کارآموزی در شرکت ، کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو ، کارآموزی ریخته گری ، کارآموزی ساختمان ، کارآموزی کاشی ، بررسی میزان اضطراب ، بررسی روش ساخت ، بررسی تیپ شخصیتی ، تاثیر رنگ بر حافظه ، تاثیر قرآن ، پایة گاما الومینا ، افسردگی امدادگران ، افزایش رضایت زناشویی ، بدرفتاری والدین ، عزت نفس دانش آموزان ، شاخص های افسردگی ، رضایت شغلی کارکنان ، خلاقیت دانش آموزان ، تیپ شخصیتی درون گرا ، حافظه کودکان ، حسابداری پیمانکاری ، تیپ شخصیتی برون گرا ، تیپ های شخصیتی ، تیپ شخصیتی ، تفاوت سبک اسنادی ، تصادفات ، تصادفات رانندگی ، درمان کودکان ، رابطه بین ورزش و افسردگی ، سوانح رانندگی ، شایستگی مدیریت ، شیوه های فرزندپروری ، شن درمانی ، عقب مانده ذهنی ، عملکرد مدیران ، عملکرد مدیران تحصیلکرده ، عوامل فشار روانی ، فشار روانی ، فشار روانی بر دانشجویان ، فشار روانی در دانشجویان ، عوامل موثر بر فشار روانی ، فراغت معلمان ، افزایش مهارت ، افسردگی در زنان ، افسردگی در غیرورزشکار ، اوقات فراغت معلمان ، اضطراب دانشجویان ، اضطراب در دانش آموزان ، افت تحصیلی دانش آموزان ، پرخاشگری ، پروژه مالی پیمانکاری ، تاثیر مرگ و میر ناشی از تصادفات ، تاثیر بدرفتاری ، بررسی شاخص های افسردگی ، بررسی معیارهای شایستگی ، بررسی مسائل آموزشی ، کارآموزی در کارخانه کاشی ، کارآموزی در کارگاه ریخته گری ، یادگیری کودکان ، کارآفرینی تولید نرم افزار ، کارآموزی در اداره برق ، کیفیت تحصیلی ، مصرف مواد ، معیارهای شایستگی ، مدیر موفق ، میزان رضایت شغلی ، ویژگیهای مدیر ، ویژگیهای مدیر موفق ، هویت فردی ، هویت فردی در نوجوانان ، هایپرتانسیو در زنان باردار ، نیازهای مازلو بین دانشجویان ، نیروگاه گازی ، نیازهای اساسی مازلو ، نظریه لیکرت ، نقش بازرگانان ، نقش ایثار ، نقش قرآن ، نقش قرآن در زندگی فردی ، هیستری ، هیستری در بین زنان ، همسرگزینی در دانشجویان ، هوش هیجانی ، میزان خصوصیات رشدی ، موفقیت مشاوران ، موفقیت مشاوران در آموزشگاهها ، میزان موفقیت مشاوران ، نصب ترانس ، مدلسازی ، مدیران آموزشی ، مشکلات آموزشی مدرسه ، مشکلات در مدرسه ، مشکلات مدرسه ، مشاوره مشاوران ، مشاوره مشاوران در آموزشگاهها ، مشکلات نابینایان ، مدیریت منابع انسانی ، مشاوره گروهی ، معماری ایرانی ، معادلات دیفرانسیل ، معادن نمک ، مقایسه سلامت روان در بین دانش آموزان ، ملاکهای انتخاب دوست ، ملاکهای همسرگزینی ، گذراندن اوقات فراغت ، کود نیتروژن ، قابلیت گزارشگری مطلوب ، گنبد کامپرزیتی ، گنبد کامپرزیتی برای مساجد ، گزارش کارآموزی برق ، گزارشگری مطلوب سیستم ، مدرسه نابینایان ، کیفیت تحصیلی دانش آموزان ، کودکان کم ذهنی ، کودکان استثنایی ، کمرویی ، کمرویی در دختران ، کنترل در دانش آموزان ، کاهش اضطراب ، کم توان ذهنی ، کارآموزی بافندگی ، کارآموزی در شرکت برق ، کارآموزی جوشکاری ، کارآفرینی تولید قند ، کارآموزی در نمایندگی سایپا ، کاربری اراضی شهری ، کارکنان بهزیستی ، بررسی قابلیت گزارشگری ، بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی ، بررسی مسائل ، بررسی شیوع کمرویی ، بررسی علل فرار مغزها ، بررسی عملکرد مدیران ، بررسی عوامل تهاجم ، بررسی سطوح کود نیتروژن ، بررسی رغبتهای شغل ، بررسی تاثیر رنگها ، بررسی تفاوت های جنسی ، بهداشت روانی بیماران ، بی انضباطی ، بی انضباطی دانش آموزان ، بی انضباطی در دانش آموزان ، بیماران هموفیل ، بیماران سرطانی ، بررسی میزان شیوع کمرویی ، بررسی میزان شیوع ، بررسی ویژگی های شخصیتی ، بررسی کودکان ، بررسی کودکان استثنایی ، برق رسانی ، برق رسانی به شهرک ، بررسی میزان اثربخشی ، تاثیر تماشای تلویزیون ، پیشرت تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ، تاثیر رنگ بر یادگیری ، تاثیر رنگها ، تاثیر قرآن در زندگی اجتماعی ، تحلیل محاوره‌ای ، پرورش خلاقیت ، پروژه مالی کنترل موجودی انبار ، اضطراب در بین کودکان ، اضطراب در تیپهای شخصیتی ، اضطراب کودکان ، اعتماد به نفس فرزندان ، اختلال وسواس ، اختلال وسواس فکری ، اثربخشی درمان نوروفیدبک ، اختلالات رفتاری ، اسانس نعناع ، آمینواسیدهای آزاد ، آلودگی محیط زیست ، اثر تنش شوری ، اثر بخشی درمان گروهی ، احداث شبکه فشار ، احداث شبکه فشار متوسط ، اوقات فراغت دانش آموزان ، ایجاد خلاقیت ، انتقال نیرو ، اوره ، الگوریتم ژنتیک ، انتخاب دوست دانش آموزان ، انحرافات اجتماعی ، افسردگی بین زنان ، افسردگی دانش آموزان ، افکار غیرمنطقی ، افکار غیرمنطقی در دانش آموزان ، بافندگی ، باورها و اعتقادات از زایمان ، بازار سبزیجات خشک ، بررسی انتخاب دوست ، بررسی بهداشت روانی ، عوامل موثر بر رعایت حجاب ، عملکرد مدیران غیر تحصیلکرده ، عوامل تهاجم فرهنگی ، علل بی انضباطی ، علل بی انضباطی دانش آموزان ، شناسایی نیازها ، شناسایی نیازهای آموزشی ، شن بازی درمانی ، شیوع کمرویی در دختران ، شیوه های کنترل ، شکست تحصیلی ، طراحی گنبد کامپرزیتی ، شخصیت کودکان ، شغل دانش آموزان ، سنگ های ادراری ، سیستم اطلاعات حسابداری ، شاگرد محور ، سلامت روانی بین دانش آموزان ، سلامت روانی مدیران ، سهم بازرگانان ، سهم بازرگانان در جنبش مشروطیت ، ستارگان ، سلامت روانی دانش آموزان ، سبک رهبری مدیران ، سازگاری زناشویی ، ساماندهی بازار ، زناشویی زنان خوابگاهها ، رویکرد تحلیل محاوره‌ای ، رشد ، رشد اجتماعی ، رضایت زناشویی زنان ، رضایت شغلی پزشکان ، رضایت شغلی دبیران ، رعایت حجاب ، رغبتهای شغل ، رفتار کودکان ، روش ساخت ، روش های تدریس فعال ، درمان دارویی بیماران ، حسابداری شهرداری ها ، خسارت شکست تحصیلی ، خسارت ناشی از شکست ، خصوصیات اکوفیزیولوژیک ، خلق و خوی کودکان ، ترکیبات ایمیدازولی در دانه ها ، ترکیبات فنلی ، ترویج توتون ، تروپش ، تعیین ضریب گیاهی ، تفاوت های جنسی در اضطراب ، تفکرات غیرمنطقی ، تهاجم فرهنگی ، تهاجم فرهنگی دانشجویان ، توتون کاران ، تنش شوری ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :426
بازدید دیروز :500
کل بازدید :2310089
تعداد کل یاداشته ها : 1777
03/12/4
2:24 ع

فهرست مطالب:

مبحث                                                                                         صفحه

فصل اول: کلیات

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………

بیان مسئله………………………………………………………………………………………………….

اهمیت موضوع……………………………………………………………………………………………

شیوة تحقیق………………………………………………………………………………………………..

محدویت‌ها………………………………………………………………………………………………..

توضیحات………………………………………………………………………………………………….

فصل دوم: نگاهی ادبی به سوره یوسف(ع)…………………………………………………………

فصل سوم: خلاصه و نتیجه‌گیری……………………………………………………………………..

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………

 فصل اول:
کلیات
مقدمه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«قرآن، نوری است که خاموشی ندارد؛ چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که روندة آن گمراه نگردد، شعله‌ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون‌های آن خراب نشود، شفا دهنده‌ای است که بیماری‌های وحشت انگیز را بزداید، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، و حقی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند.
قرآن، معدن ایمان و اصل آن است، چشمه‌های دانش و دریاهای علوم است، سرچشمة عدالت و نهر جاری عدل است، پایه‌های اسلام و ستون‌های محکم آن است ، نهرهای جاری زلال حقیقت و سرزمین‌های آن است.»
بار دیگر خدای مهربان را شکر می‌گویم که توفیق داد تا مدتی از عمر خود را در کنار قرآن و با قرآن باشیم و خاصعانه در درگاه ربوی‌اش مسئلت دارم که چه در دنیا و چه در آخرت این توفیق را هرگز از من سلب ننماید و قرآن را همواره مونس و یاورم قرار دهد. مجموعة حاضر با نام «نگاهی ادبی به سورة یوسف (ع)» به عنوان پروژه تحقیقاتی پایان دوره چهار ساله تحصیل در رشته تربیت معلم قرآن کریم در دانشکده علوم قرآنی تهران، به رشتة تحریر درآمده است.
حال سؤالاتی که مایلم پاسخ دهم یکی این است که «چرا نگاه ادبی؟» و دیگر اینکه «چرا به سوره یوسف؟»
و اما پاسخ سؤال اول از این قرار است که همانطور که می‌دانیم، قرآن کریم به عنوان آخرین پیام مستقیم خداوند برای بندگان، تنها ریسمان استواری است که می‌توان به آن چنگ آویخت و به کمک آن، در چند روزة زندگانی دنیوی از شر شرارتهای دشمنان بشریت (شیطان و جنودش) جان سالم به در برد و در پناه رحمت الهی قرار گرفت.
کتاب مقدسی که از آن صحبت می‌کنیم، مجموعه‌ای از معانی بلند و مضامین عالی انسان سازی و هدایت آدمی به سوی رسیدن به کمال است و گویندة چنین معانی نورانی، آنها را در قالب لفظ‌های قابل فهم برای بشر درآورده و به او ارزانی داشته است.
برای رسیدن به هر نقطه بلندی، باید از راه مناسب آن عبور نمود. برای فتح هر قله مرتفعی باید دامنه آن کوه را پیمود. برای دستیابی به قلة مفاهیم ارزشمند قرآن نیز راه منطقی و عقلائی آن این است که از دامنة الفاظ قران حرکت نموده و آرام آرام بالا رفت تا به نتیجه مورد نظر رسید. الفاظ و عبارات قرآن به منزله پلکانی است که بدون در نظر داشن آن، تصور رسیدن به بام رفیع مفاهیم قرآنی، ناممکن می‌نماید. لذا اولین گام در راه شناخت قرآن، آشنایی با الفاظ قرآن است. و این آشنایی خود مستلزم آشنایی نسبتاً کامل با زبان عربی است. چرا که قرآن کریم «بلسانٍ عربیٍ مبینِ» آموختن این زبان و درک مقتضیات آن، یکی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.
اینجانب سعی کرده‌ام با نگاه به قرآن کریم از زوایه ادبیات، تا حدودی اولین گام خود را در راه انس با قرآن بردارم. و چنان که ذکر شد، استدلالم این است که چگونه می‌توان ادعای «فهم» قرآن را داشت در حالیکه ذهن با فضای ادبیات عرب بیگانه باشد؟!
و این پاسخ به کسانی است که آموختن قواعد ابتدایی زبان عربی را برای آشنایی با قرآن، امری بیهوده و راهی فرعی تصور می‌کنند و بدون جدی گرفتن صرف و نحو، اهتمام خویش را صرف آموختن اقوال تفسیری مفسران کرده‌اند. غافل از اینکه همان مفسرانی که اینان اکنون نظراتشان را مطالعه کرده و فرا می‌گیرند، روزگاری با همین قواعد به ظاهر سادة اعلال ، دست و پنجه نرم کرده‌اند و یا اینکه مدتها از عمر خود را صرف کرده‌اند تا مثلاً اعراب محلی جملات را بشناسند و خلاصه هر کس در رابطه با علوم مختلف قرآنی، به نوعی صاحب نظر شده است، مطمئناً زمانی در قواعد ادبیات و بلاغت عربی، استخوان خرد کرده است.
و اما پاسخ سؤال دوم:
انگیزه‌های انتخاب سورة یوسف را در چند مورد می‌توانم بیان کنم:
اولاً: راهنمایی استاد گرامی‌ام به این سوره برای کارکردن، یکی از عوامل انتخاب آن ثالنیاً این سوره شامل یکی از زیباترین قصه‌های قرآن و یکی از زیباترین شیوه‌های قصه‌گویی است. و قرار گرفتن (بیش از پیش) در جریان داستان حضرت یوسف (ع) خود یکی از انگیزه‌های انتخاب این سوره بود.
ثالثاً: به نظرم رسید که حجم این سوره با نوع فعالیت بنده که در حد یک پروژه تحقیقات است (و نه بیشتر)، متناسب است. به این معنی که آیاتش نه چندان زیاد است که عملاً نتوان آنها را مورد برررسی قرار داد و نه چندان کم است که پرداختن به آن، کمتر از حد انتظار باشد،
بیان مسئله و  اهمیت موضوع:
چنان که ذکر شد، مسئله اصلی و مهم در انجام این تحقیق، چیزی نبوده است جز آشنایی بیشتر با فضای ادبیاتی بخشی از قرآن. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مطالب گذشته قدری اهمیت موضوع را روشن کرده باشد. با اینحال در اینجا در مقام بیان اهمیت پرداختن به ادبیات قرآن، مقدمتاً عرض می‌کنم که پرودگار قادر سبحان، به موجودات این عالم، هستی بخشیده است و در این میان افراد بشر را به داشتن قوة ادراک و تعقل بر دیگر موجودات برتری داده و آنها را به داشتن قدرت اراده و انتخاب گرامی داشته است. و باز از روی مهربانی، برای هدایت انسا، هادیان و راهنمایانی از جانب خود، به سوی او گسیل داشته است. و معجزة جاویدان آخرین فرستادة خود را کتاب قرار داده است که «تبیاناً لکلّ شیء» است. حال این ما و این قرآن. در شرایطی که اتمام دورة‌ امتحان و آزمایش ما معلوم نیست و نمی‌دانیم چه زمانی این اختیار و قدرت انتخاب از ما سلب خواهد شد و در حالیکه شیطان و مزدورانش دست به دست هم داده‌اند تا تک‌تک افراد بشر را از صراط مستقیم خارج نمایند و آنها را تا ابد زبان کار سازند، در عین حال، با دانستن این مطلب که تنها راه بشریت تمسک به قرآن و همچنین قرآن‌های ناطق: اهل بیت علیهم السلام) می‌باشد، به نظر شما آیا در روی این کره خاکی کاری مهم‌تر از پرداختن به قرآن و اهتمام به فهم معانی آن که مؤثرترین کار در جهت عمل به مضامین عالی آن است، وجود خواهد داشت؟ و آیا (چنان که ذکر شد) این مقصود جز در سایة همت به قرار گرفتن در فضای زبان عربی میسر است؟ اگر پاسخ این سؤالات منفی است، پس به روشین مشخص است که دست کم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که جا دارد تا مورد بررسی قرار گیرد، پرداختن به ادبیات قرآن کریم است. و خدا را شاکریم که اکنون چنین توفیقی را به ما ارزانی داشته است هر چند کار ما بسیار کوچک است اما به هر حال از «هیچ» بهتر است.
مسئله دیگری که علاه داشتم در ضمن انجام تحقیق به آن پرداخته شود، دربارة اعجاز قرآن، خصوصاً اعجاز لفظی آن بود.به این صورت که معجزة هر پیامبری، آن‌گاه ارزش و اهمیت می‌یابد که در میان امت آن پیامبر‌، پرداختن به آن کار، امری عادی و  رایج باشد و متخصصان زیادی در آن زمینه در جامعه فعالیت کنند و آن گاه که معجزه بر آنها وارد می‌شوند به  مصداق این ضرب‌المثل که : «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری» بتوانند به آسانی میان فعالیت بشری و امر مافوق بشری تفاوت قائل شوند و اقرار به نبوت آن پیامبر الهی نمایند.  چنانکه قرآن کریم نیز در میان ادیبان و شاعرانی ظهور کرد که خود سرآمد فضاهای عرب بودند و با اینحال به اعجاز قرآن و عجز خود از آوردن مثل آن اعتراف کردند. ما نیز امت پیامبر هستم . و حق داریم که اعجاز قرآن را درک کنیم. لذا قصد داشتم این سؤال را مطرح کنم که آیا بررسی نکات ادبی و خصوصاً نکات بلاغی آیات قرآن، می‌تواند ما را در جهت رسیدن به درک اعجاز قرآن یاری کند یا خیر؟
همچنین فرضیه‌ای که قصد داشتم مطرح شود این بود که می‌توان اعجاز قرآن را درک نمود». اما پس از مدتی دریافتم که پرداختن به این سؤال از حوصله زمانی این تحقیق خارج است و نیاز به کار بیشتر و جدی‌تر دارد. لذا فعلاً از پرداختن به منصرف شدم و آن را به زمانی دیگر» (اٍن شاءالله نه چندان دور) موکول نمودم.
شیوه انجام تحقیق:
شیوه این تحقیق بصورت مطالعه کتابخانه‌ای و تحقیق در میان مطالب کتبی می‌باشد. در انجام این کار، ابتدا حضور آیات سوره یوسف در کتابهایی همچون «اتقان» و « مغنی الادیه» مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از تفاسیر ادبی چون «کشاف» و «جوامع الجامع، مطالبی بصورت فیش برداری تهیه شد. نیز از تفسیر المیزان، مطالب ادبی استخراج گردید. سپس این مطالب در متن اصلی تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
محدودیت‌ها:
یکی از بزرگترین مشکلات این کار، کمبود محسوس منابع است. که به خودی خود می‌تواند باعث عدم تنوع در بیان اقوال و نظرات شده و از کیفیت تحقیق بکاهد. مسئله دیگر این است که در همان منابع موجود هم، گاه یک عبارت عیناً در چندین کتاب مختلف تکرار می‌گردد و حتی مثال‌ها بصورت مشترک جلوه‌ می‌کند که عملاً باعث می‌شود تا مثلاً از بین دو یا سه منبع مختلف، تنها یکی مورد استفاده قرار گیرد.
مسئله دیگر (که البته کاملاً شخصی می‌باشد) مسئلة ضیق وقت بود که به نوبه خود باعث افت کیفیت گردید.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 107 صفحه