چنگ در پیمانهاى کسانى در آرید که چشم وفا از ایشان دارید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
افسردگی ، رضایت شغلی ، میزان افسردگی ، کارآموزی برق ، رضایت زناشویی ، دلبستگی ، تمایز ، زناشویی زنان ، سبک دلبستگی ، سلامت روانی ، بررسی سلامت روانی ، مشکلات آموزشی ، مشکلات نابینایی ، کنترل رفتار ، کودک عقب مانده ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، اضطراب ، افت تحصیلی ، سبکهای دلبستگی ، عزت نفس ، فرار مغزها ، تمایز بین دانشجویان ، دلبستگی بین دانشجویان ، دختران نابینا ، خلاقیت ، رشد خلاقیت ، رضایت شغلی کارمندان ، فرار مغزها در دبیرستان ، فرسودگی شغلی ، علل فرار مغزها ، اضطراب دانش آموزان ، ارتباط ورزش و افسردگی ، افسردگی بین دانش آموزان ، افسردگی ورزشکار ، اوقات فراغت ، پیشرفت تحصیلی ، بررسی مشکلات دختران نابینا ، بهداشت روانی ، بهداشت روانی دانشجویان ، میزان اضطراب ، نابینایی در دختران ، نمایندگی ایران خودرو ، نقش ایثار در منابع اسلامی ، یادگیری ، میزان پرخاشگری ، میزان تحصیلات ، میزان تحصیلات معلمان ، منبع کنترل رفتار ، گاما الومینا ، گاما الومینا در فرآیند فیشر ، کودک عقب مانده ذهنی ، کارآموزی در تعمیرگاه ، کاتالیست کبالت ، کارآموزی در شرکت ، کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو ، کارآموزی ریخته گری ، کارآموزی ساختمان ، کارآموزی کاشی ، بررسی میزان اضطراب ، بررسی روش ساخت ، بررسی تیپ شخصیتی ، تاثیر رنگ بر حافظه ، تاثیر قرآن ، پایة گاما الومینا ، افسردگی امدادگران ، افزایش رضایت زناشویی ، بدرفتاری والدین ، عزت نفس دانش آموزان ، شاخص های افسردگی ، رضایت شغلی کارکنان ، خلاقیت دانش آموزان ، تیپ شخصیتی درون گرا ، حافظه کودکان ، حسابداری پیمانکاری ، تیپ شخصیتی برون گرا ، تیپ های شخصیتی ، تیپ شخصیتی ، تفاوت سبک اسنادی ، تصادفات ، تصادفات رانندگی ، درمان کودکان ، رابطه بین ورزش و افسردگی ، سوانح رانندگی ، شایستگی مدیریت ، شیوه های فرزندپروری ، شن درمانی ، عقب مانده ذهنی ، عملکرد مدیران ، عملکرد مدیران تحصیلکرده ، عوامل فشار روانی ، فشار روانی ، فشار روانی بر دانشجویان ، فشار روانی در دانشجویان ، عوامل موثر بر فشار روانی ، فراغت معلمان ، افزایش مهارت ، افسردگی در زنان ، افسردگی در غیرورزشکار ، اوقات فراغت معلمان ، اضطراب دانشجویان ، اضطراب در دانش آموزان ، افت تحصیلی دانش آموزان ، پرخاشگری ، پروژه مالی پیمانکاری ، تاثیر مرگ و میر ناشی از تصادفات ، تاثیر بدرفتاری ، بررسی شاخص های افسردگی ، بررسی معیارهای شایستگی ، بررسی مسائل آموزشی ، کارآموزی در کارخانه کاشی ، کارآموزی در کارگاه ریخته گری ، یادگیری کودکان ، کارآفرینی تولید نرم افزار ، کارآموزی در اداره برق ، کیفیت تحصیلی ، مصرف مواد ، معیارهای شایستگی ، مدیر موفق ، میزان رضایت شغلی ، ویژگیهای مدیر ، ویژگیهای مدیر موفق ، هویت فردی ، هویت فردی در نوجوانان ، هایپرتانسیو در زنان باردار ، نیازهای مازلو بین دانشجویان ، نیروگاه گازی ، نیازهای اساسی مازلو ، نظریه لیکرت ، نقش بازرگانان ، نقش ایثار ، نقش قرآن ، نقش قرآن در زندگی فردی ، هیستری ، هیستری در بین زنان ، همسرگزینی در دانشجویان ، هوش هیجانی ، میزان خصوصیات رشدی ، موفقیت مشاوران ، موفقیت مشاوران در آموزشگاهها ، میزان موفقیت مشاوران ، نصب ترانس ، مدلسازی ، مدیران آموزشی ، مشکلات آموزشی مدرسه ، مشکلات در مدرسه ، مشکلات مدرسه ، مشاوره مشاوران ، مشاوره مشاوران در آموزشگاهها ، مشکلات نابینایان ، مدیریت منابع انسانی ، مشاوره گروهی ، معماری ایرانی ، معادلات دیفرانسیل ، معادن نمک ، مقایسه سلامت روان در بین دانش آموزان ، ملاکهای انتخاب دوست ، ملاکهای همسرگزینی ، گذراندن اوقات فراغت ، کود نیتروژن ، قابلیت گزارشگری مطلوب ، گنبد کامپرزیتی ، گنبد کامپرزیتی برای مساجد ، گزارش کارآموزی برق ، گزارشگری مطلوب سیستم ، مدرسه نابینایان ، کیفیت تحصیلی دانش آموزان ، کودکان کم ذهنی ، کودکان استثنایی ، کمرویی ، کمرویی در دختران ، کنترل در دانش آموزان ، کاهش اضطراب ، کم توان ذهنی ، کارآموزی بافندگی ، کارآموزی در شرکت برق ، کارآموزی جوشکاری ، کارآفرینی تولید قند ، کارآموزی در نمایندگی سایپا ، کاربری اراضی شهری ، کارکنان بهزیستی ، بررسی قابلیت گزارشگری ، بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی ، بررسی مسائل ، بررسی شیوع کمرویی ، بررسی علل فرار مغزها ، بررسی عملکرد مدیران ، بررسی عوامل تهاجم ، بررسی سطوح کود نیتروژن ، بررسی رغبتهای شغل ، بررسی تاثیر رنگها ، بررسی تفاوت های جنسی ، بهداشت روانی بیماران ، بی انضباطی ، بی انضباطی دانش آموزان ، بی انضباطی در دانش آموزان ، بیماران هموفیل ، بیماران سرطانی ، بررسی میزان شیوع کمرویی ، بررسی میزان شیوع ، بررسی ویژگی های شخصیتی ، بررسی کودکان ، بررسی کودکان استثنایی ، برق رسانی ، برق رسانی به شهرک ، بررسی میزان اثربخشی ، تاثیر تماشای تلویزیون ، پیشرت تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ، تاثیر رنگ بر یادگیری ، تاثیر رنگها ، تاثیر قرآن در زندگی اجتماعی ، تحلیل محاوره‌ای ، پرورش خلاقیت ، پروژه مالی کنترل موجودی انبار ، اضطراب در بین کودکان ، اضطراب در تیپهای شخصیتی ، اضطراب کودکان ، اعتماد به نفس فرزندان ، اختلال وسواس ، اختلال وسواس فکری ، اثربخشی درمان نوروفیدبک ، اختلالات رفتاری ، اسانس نعناع ، آمینواسیدهای آزاد ، آلودگی محیط زیست ، اثر تنش شوری ، اثر بخشی درمان گروهی ، احداث شبکه فشار ، احداث شبکه فشار متوسط ، اوقات فراغت دانش آموزان ، ایجاد خلاقیت ، انتقال نیرو ، اوره ، الگوریتم ژنتیک ، انتخاب دوست دانش آموزان ، انحرافات اجتماعی ، افسردگی بین زنان ، افسردگی دانش آموزان ، افکار غیرمنطقی ، افکار غیرمنطقی در دانش آموزان ، بافندگی ، باورها و اعتقادات از زایمان ، بازار سبزیجات خشک ، بررسی انتخاب دوست ، بررسی بهداشت روانی ، عوامل موثر بر رعایت حجاب ، عملکرد مدیران غیر تحصیلکرده ، عوامل تهاجم فرهنگی ، علل بی انضباطی ، علل بی انضباطی دانش آموزان ، شناسایی نیازها ، شناسایی نیازهای آموزشی ، شن بازی درمانی ، شیوع کمرویی در دختران ، شیوه های کنترل ، شکست تحصیلی ، طراحی گنبد کامپرزیتی ، شخصیت کودکان ، شغل دانش آموزان ، سنگ های ادراری ، سیستم اطلاعات حسابداری ، شاگرد محور ، سلامت روانی بین دانش آموزان ، سلامت روانی مدیران ، سهم بازرگانان ، سهم بازرگانان در جنبش مشروطیت ، ستارگان ، سلامت روانی دانش آموزان ، سبک رهبری مدیران ، سازگاری زناشویی ، ساماندهی بازار ، زناشویی زنان خوابگاهها ، رویکرد تحلیل محاوره‌ای ، رشد ، رشد اجتماعی ، رضایت زناشویی زنان ، رضایت شغلی پزشکان ، رضایت شغلی دبیران ، رعایت حجاب ، رغبتهای شغل ، رفتار کودکان ، روش ساخت ، روش های تدریس فعال ، درمان دارویی بیماران ، حسابداری شهرداری ها ، خسارت شکست تحصیلی ، خسارت ناشی از شکست ، خصوصیات اکوفیزیولوژیک ، خلق و خوی کودکان ، ترکیبات ایمیدازولی در دانه ها ، ترکیبات فنلی ، ترویج توتون ، تروپش ، تعیین ضریب گیاهی ، تفاوت های جنسی در اضطراب ، تفکرات غیرمنطقی ، تهاجم فرهنگی ، تهاجم فرهنگی دانشجویان ، توتون کاران ، تنش شوری ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :490
بازدید دیروز :500
کل بازدید :2310153
تعداد کل یاداشته ها : 1777
03/12/4
5:3 ع

فهرست
شاعرانگی مبتنی بر شکل (فرم)
1-فرمالیست ها
-آشنایی زدایی
-هنر به مثابه تمهید
-طرح
-انگیزش (مقابله با عادی و طبیعی بودن)
-شکل رایج (عنصر غالب)
-کارکرد به جای تمهید
-قصه ی پرداخت شده
-فرم و محتوا
-بررسی اثر ادبی در نظام خاص خود (خود ارجاع بودن)
-جدایی اثر از نیت مولف
-اهست ریتم (ضرباهنگ) و آوا
-جدایی شعر (متن) از تاریخ، ملت و بیوگرافی
-جدایی زبان کاربردی و زبان شعر
-معنا و تمهیدات زبانی در شعر
-دو نوع ساختار در داستان های روایت گر
-نقد فرمالیسم
-دیگر ویژگی های فرمالیسم
2-یاکوبسن
معرفی
نظریه ارتباطی
-نقش عاطفی
-نقش ترغیبی
-نقش ارجاعی
-نقش همدلی
-نقش فرازبانی
-نقش شعری
-استعاره و مجاز
-نقد یاکوبسن
-استعاره و مجاز در پروست
-استعاره و مجاز در تحلیل نمایشنامه ی میمون پشمالو یوجین اونیل
3-بختین
-تک آوایی و چندآوایی
-کارناوالی شدن
4-ساختارگرایی و معنا

جنبش فرمالیسم (شکل گرایی) روسی یکی از جریان های ادبی است که علیرغم آنکه در اوایل قرن بیستم به وجود آمد و خیلی رود هم از بین برده شد. اما تاثیر انکارناپذیری بر جریان های ادبی گذاشت که سال های دوری بعد از آن پا گرفت.

بسیاری از اصولی که امروزه در بررسی و نقد و تحلیل شعد و ادبیات، اصول مسلم فرض می شوند، برای نخستین بار در جنبش فرمالیسم مطرح و تئوریزه شدند. فرمالیست ها در پس پاسخ به این سوال برآمدند که چه چیز باعث می شود که شعر یا متن ادبی از متون دیگر متفاوت باشد؟ در پاسخ به این سوال به سوی تعریف نوعی شعر ناب روآوردند که تأکیدش بر جنبه های صوری ادبیات و شعر و شکل های خاص آن است و به خصوص نوع زبانی که به کار می برد. و این به دلیل استفاده از تکنیک ها و شگردهایی است که به کار می برند.

در این بخش سعی در معرفی این شگردها داریم که به کاذر بستن آنها موجد شاعرانگی در زبان است.

آشنایی زدایی (بیگانه کردن) [Ostranenie]

یکی از مهم ترین و جذاب ترین مفاهیم در فرمالیسم که از اصلی ترین ویژگی هایی است که به شکل های مختلفی در بیان ادبی استفاده شده است، آشنایی زدایی یا بیگانه کردن است. شکلوفسکی (Victor Shkovsky) نخستین بار این مفهوم را مطرح کرد. پس از او یاکوبسن و «تینیالوف» در مواردی از این مفهوم به عنوان بیگانه سازی یاد کردند. ویکتور شکلوفسکی در رساله اش «هنر همچون شگرد» (هنر به مثابه فن) (Art Technique) 1917 برای اولین بار به این مفهوم اشاره می کند.

به گفته «شکلوفسکی» ما هرگز نمی توانیم تازگی دریافتهایمان از اشیاء را حفظ کنیم. الزام های وجود متعارف موجب می شود که آن ها تا حدود زیادی «خودکار» شوند. آن چشم انداز معصومانه ای که در آن طبیعت شکوه و تازگی یک رویا را حفظ می کند، حالت متعارف شعور انسانی نیست. این وظیفه خاص هنر است که آن اشیاء را که به موضوع های عادی آگاهی روزمره ما تبدیل شده است به ما بازگرداند (مسلون، ویدوسون (1377) ص 49)

هر ادراک حسی ما را دوباره سازمان یم دهد و در این مسیر قاعده های آشنا و ساختارهای به ظاهر ماندگار واقعیت را دگرگون می کند. هنر عادت هایمان را تغییر می دهد و هر جنبه آشنا را به چشم ما بیگانه می کند. میان ما و تمام چیزهایی که به آن خو گرفته ایم فاصله می اندازد و اشیاء را چنانکه برای خود وجود دارند به ما می نمایاند و خودکاری را که زاده ادراک حسی است از ما دور می کند.

این برداشت از آشنایی زدایی تاثیر پدیدارشناسی (هوسرل) بر شکلوفسکی است و آشکارا یادآور بحث نابسنده بودن رویکرد آغازین یا طبیعی ما به جهان و ضرورت راهیابی به خود چیزهاست (احمدی (1375) ص 47) شکلوفسکی در کتاب «هنر همچون شگرد» این نکته را آشکار می کند.

«هنر وسیله ای است برای تجربه ساختن شیء، اما شی ساخته شده اهمیتی در هنر ندارد»

«هنر هست تا به ما کمک کند حس زندگی را بازیابیم، هست تا واداردمان که چیزها را احساس کنیم، تا سنگ را سنگی کند. غایت هنر اعطای حی شی است آن گونه که دیده می شود، نه آن گونه که شناخته یم شود. تکنیک هنر ناآشنا کردن چیزهاست. مبهم کردن فرم هاست. تا دشواری و طول زمان ادراک را افزایش دهد. عمل ادراک در هنر فی نفسه غایت است و باید طولانی شود در هر تجربه ما از ساختن است که اهمیت دارد نه شی ساخته شده.

او می گوید «وقتی ادراک عادت یم کند، خودکار می شود…. سی را گویی پیچیده در کیسه می بینیم. از هیئتش می دانیم که چیست، اما فقط سایه ی آن را می بینیم.»

«شکلوفسکی» تعریف از روش «تولستوی» (Talstoy) سرمشق می گیرد یعنی «دیدن چیزها خارج از زمینه ی معمولی و طبیعی وجودشان» او در بررسی قطعه ای از یادداشتهای روزانه ی «تولستوی» به این نتیجه می رسد: عادت اشیاء، لباس ها، اثاث، همسر آدم و … پس از جنگ را می بلعد. اگر کل زندگی پیبچیده بسیاری از انسان ها ناآگاهانه ادامه یابد، در این صورت این زندگی ها انگار هرگز نبوده است.

«شکلوفسکی» سپس با ذکر نمونه هایی از آثار «تولستوی» تکنیک آشنایی زدایی را به تفصیل تشریح می کند و نشانمان می دهد که تولستوی چگونه با استفاده از نظرگاه یک دهقان، یا حتی یک حیوان، می تواند امر آشنا را بیگانه بنمایاند. به نحوی که در باره آن می بینیم… در داستان، آشنایی زدایی البته از طریق نظرگاه و سبک انجام می پذیرد، اما نحوه ی تدارک طرح هم در نیل به آن سهیم است. طرح، با تنظیم در باره ی رخدادهای قصه، آن ها را آشنایی زدایی می کند. و چون هنر خود معرضو زمان است، تمهیدات خاص برای آشنایی زدایی هم تن به عادت می دهند و به قراردادهایی بدل می شوند که سرانجام همان اشیاء و رخدادهای را که هدف از ابداع این تمهیدات آشکار کردن آن ها بود تار و مبهم می کنند پس وجود یک تکنیک «واقعگرایانه»ی دائمی امکان پذیر نیست.

در نهایت، واکنشی که هنرمند به استبداد قراردادهای داستانی یا بازنمایی داستانی نشان می دهد واکنشی هجوآمیز است. او، چنان که «شکلوفسکی» می گوید، با مبالغه در تکنیک های متعارف، آن ها را «عریان» می کند. (اسکولر (1383) صص 122 و 123)

آشنایی زدایی در آثار «شکلوفسکی» به دو معنا به کار رفته است:

1-نخست به معنای روشی در نگارش که آگاهانه یا ناآگاهانه در هر اثر ادبی برجسته ای یافتنی است و حتی گاه شکل مسلط بیان است. این مفهوم، ریشه در بحثی قدیمی در نظریه ی ادبی در مورد کاربرد عناصر مجاز در متون ادبی و شعر دارد. کاربرد مجازی واژگان ذهن را متوجه معنای تازه ای می کند و معناهای آشنا بی اهمیت و ناپدید می شدند.

معنای دوم «آشنایی زدایی» در آثار «شکلوفسکی» معنایی گسترده است و تمامی شگردها و فنونی را دربر می گیرد که مولف آگاهانه از آنها سود می جوید تا جهان متن را به چشم مخاطبان بیگانه بنمایاند. نویسنده به جای مفاهیم آشنای واژگان، شیوه ی بیان یا نشانه های ناشناخته را به کار می گیرد. این ترفند، البته درک دلالت های معنایی اثر را بسیار دشوار می کند و موضوع را چنان جلوه می دهد مه گویی از این پیشتر وجود نداشته است.

هدف بیان زیبایی شناسانه در این حالت نه روشن کردن فوری و مستقیم معانی، بلکه آفرینش حس تازه، ویژه و نیرومندی است که خود آفریننده ی معانی تازه می شود. در واقع با ورود واژه و موضوع شعری به قلمرو ادراک حسی تازه آشنایی زدایی آغاز می شود.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 283 صفحه