[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
افسردگی ، رضایت شغلی ، میزان افسردگی ، کارآموزی برق ، رضایت زناشویی ، دلبستگی ، تمایز ، زناشویی زنان ، سبک دلبستگی ، سلامت روانی ، بررسی سلامت روانی ، مشکلات آموزشی ، مشکلات نابینایی ، کنترل رفتار ، کودک عقب مانده ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، اضطراب ، افت تحصیلی ، سبکهای دلبستگی ، عزت نفس ، فرار مغزها ، تمایز بین دانشجویان ، دلبستگی بین دانشجویان ، دختران نابینا ، خلاقیت ، رشد خلاقیت ، رضایت شغلی کارمندان ، فرار مغزها در دبیرستان ، فرسودگی شغلی ، علل فرار مغزها ، اضطراب دانش آموزان ، ارتباط ورزش و افسردگی ، افسردگی بین دانش آموزان ، افسردگی ورزشکار ، اوقات فراغت ، پیشرفت تحصیلی ، بررسی مشکلات دختران نابینا ، بهداشت روانی ، بهداشت روانی دانشجویان ، میزان اضطراب ، نابینایی در دختران ، نمایندگی ایران خودرو ، نقش ایثار در منابع اسلامی ، یادگیری ، میزان پرخاشگری ، میزان تحصیلات ، میزان تحصیلات معلمان ، منبع کنترل رفتار ، گاما الومینا ، گاما الومینا در فرآیند فیشر ، کودک عقب مانده ذهنی ، کارآموزی در تعمیرگاه ، کاتالیست کبالت ، کارآموزی در شرکت ، کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو ، کارآموزی ریخته گری ، کارآموزی ساختمان ، کارآموزی کاشی ، بررسی میزان اضطراب ، بررسی روش ساخت ، بررسی تیپ شخصیتی ، تاثیر رنگ بر حافظه ، تاثیر قرآن ، پایة گاما الومینا ، افسردگی امدادگران ، افزایش رضایت زناشویی ، بدرفتاری والدین ، عزت نفس دانش آموزان ، شاخص های افسردگی ، رضایت شغلی کارکنان ، خلاقیت دانش آموزان ، تیپ شخصیتی درون گرا ، حافظه کودکان ، حسابداری پیمانکاری ، تیپ شخصیتی برون گرا ، تیپ های شخصیتی ، تیپ شخصیتی ، تفاوت سبک اسنادی ، تصادفات ، تصادفات رانندگی ، درمان کودکان ، رابطه بین ورزش و افسردگی ، سوانح رانندگی ، شایستگی مدیریت ، شیوه های فرزندپروری ، شن درمانی ، عقب مانده ذهنی ، عملکرد مدیران ، عملکرد مدیران تحصیلکرده ، عوامل فشار روانی ، فشار روانی ، فشار روانی بر دانشجویان ، فشار روانی در دانشجویان ، عوامل موثر بر فشار روانی ، فراغت معلمان ، افزایش مهارت ، افسردگی در زنان ، افسردگی در غیرورزشکار ، اوقات فراغت معلمان ، اضطراب دانشجویان ، اضطراب در دانش آموزان ، افت تحصیلی دانش آموزان ، پرخاشگری ، پروژه مالی پیمانکاری ، تاثیر مرگ و میر ناشی از تصادفات ، تاثیر بدرفتاری ، بررسی شاخص های افسردگی ، بررسی معیارهای شایستگی ، بررسی مسائل آموزشی ، کارآموزی در کارخانه کاشی ، کارآموزی در کارگاه ریخته گری ، یادگیری کودکان ، کارآفرینی تولید نرم افزار ، کارآموزی در اداره برق ، کیفیت تحصیلی ، مصرف مواد ، معیارهای شایستگی ، مدیر موفق ، میزان رضایت شغلی ، ویژگیهای مدیر ، ویژگیهای مدیر موفق ، هویت فردی ، هویت فردی در نوجوانان ، هایپرتانسیو در زنان باردار ، نیازهای مازلو بین دانشجویان ، نیروگاه گازی ، نیازهای اساسی مازلو ، نظریه لیکرت ، نقش بازرگانان ، نقش ایثار ، نقش قرآن ، نقش قرآن در زندگی فردی ، هیستری ، هیستری در بین زنان ، همسرگزینی در دانشجویان ، هوش هیجانی ، میزان خصوصیات رشدی ، موفقیت مشاوران ، موفقیت مشاوران در آموزشگاهها ، میزان موفقیت مشاوران ، نصب ترانس ، مدلسازی ، مدیران آموزشی ، مشکلات آموزشی مدرسه ، مشکلات در مدرسه ، مشکلات مدرسه ، مشاوره مشاوران ، مشاوره مشاوران در آموزشگاهها ، مشکلات نابینایان ، مدیریت منابع انسانی ، مشاوره گروهی ، معماری ایرانی ، معادلات دیفرانسیل ، معادن نمک ، مقایسه سلامت روان در بین دانش آموزان ، ملاکهای انتخاب دوست ، ملاکهای همسرگزینی ، گذراندن اوقات فراغت ، کود نیتروژن ، قابلیت گزارشگری مطلوب ، گنبد کامپرزیتی ، گنبد کامپرزیتی برای مساجد ، گزارش کارآموزی برق ، گزارشگری مطلوب سیستم ، مدرسه نابینایان ، کیفیت تحصیلی دانش آموزان ، کودکان کم ذهنی ، کودکان استثنایی ، کمرویی ، کمرویی در دختران ، کنترل در دانش آموزان ، کاهش اضطراب ، کم توان ذهنی ، کارآموزی بافندگی ، کارآموزی در شرکت برق ، کارآموزی جوشکاری ، کارآفرینی تولید قند ، کارآموزی در نمایندگی سایپا ، کاربری اراضی شهری ، کارکنان بهزیستی ، بررسی قابلیت گزارشگری ، بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی ، بررسی مسائل ، بررسی شیوع کمرویی ، بررسی علل فرار مغزها ، بررسی عملکرد مدیران ، بررسی عوامل تهاجم ، بررسی سطوح کود نیتروژن ، بررسی رغبتهای شغل ، بررسی تاثیر رنگها ، بررسی تفاوت های جنسی ، بهداشت روانی بیماران ، بی انضباطی ، بی انضباطی دانش آموزان ، بی انضباطی در دانش آموزان ، بیماران هموفیل ، بیماران سرطانی ، بررسی میزان شیوع کمرویی ، بررسی میزان شیوع ، بررسی ویژگی های شخصیتی ، بررسی کودکان ، بررسی کودکان استثنایی ، برق رسانی ، برق رسانی به شهرک ، بررسی میزان اثربخشی ، تاثیر تماشای تلویزیون ، پیشرت تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ، تاثیر رنگ بر یادگیری ، تاثیر رنگها ، تاثیر قرآن در زندگی اجتماعی ، تحلیل محاوره‌ای ، پرورش خلاقیت ، پروژه مالی کنترل موجودی انبار ، اضطراب در بین کودکان ، اضطراب در تیپهای شخصیتی ، اضطراب کودکان ، اعتماد به نفس فرزندان ، اختلال وسواس ، اختلال وسواس فکری ، اثربخشی درمان نوروفیدبک ، اختلالات رفتاری ، اسانس نعناع ، آمینواسیدهای آزاد ، آلودگی محیط زیست ، اثر تنش شوری ، اثر بخشی درمان گروهی ، احداث شبکه فشار ، احداث شبکه فشار متوسط ، اوقات فراغت دانش آموزان ، ایجاد خلاقیت ، انتقال نیرو ، اوره ، الگوریتم ژنتیک ، انتخاب دوست دانش آموزان ، انحرافات اجتماعی ، افسردگی بین زنان ، افسردگی دانش آموزان ، افکار غیرمنطقی ، افکار غیرمنطقی در دانش آموزان ، بافندگی ، باورها و اعتقادات از زایمان ، بازار سبزیجات خشک ، بررسی انتخاب دوست ، بررسی بهداشت روانی ، عوامل موثر بر رعایت حجاب ، عملکرد مدیران غیر تحصیلکرده ، عوامل تهاجم فرهنگی ، علل بی انضباطی ، علل بی انضباطی دانش آموزان ، شناسایی نیازها ، شناسایی نیازهای آموزشی ، شن بازی درمانی ، شیوع کمرویی در دختران ، شیوه های کنترل ، شکست تحصیلی ، طراحی گنبد کامپرزیتی ، شخصیت کودکان ، شغل دانش آموزان ، سنگ های ادراری ، سیستم اطلاعات حسابداری ، شاگرد محور ، سلامت روانی بین دانش آموزان ، سلامت روانی مدیران ، سهم بازرگانان ، سهم بازرگانان در جنبش مشروطیت ، ستارگان ، سلامت روانی دانش آموزان ، سبک رهبری مدیران ، سازگاری زناشویی ، ساماندهی بازار ، زناشویی زنان خوابگاهها ، رویکرد تحلیل محاوره‌ای ، رشد ، رشد اجتماعی ، رضایت زناشویی زنان ، رضایت شغلی پزشکان ، رضایت شغلی دبیران ، رعایت حجاب ، رغبتهای شغل ، رفتار کودکان ، روش ساخت ، روش های تدریس فعال ، درمان دارویی بیماران ، حسابداری شهرداری ها ، خسارت شکست تحصیلی ، خسارت ناشی از شکست ، خصوصیات اکوفیزیولوژیک ، خلق و خوی کودکان ، ترکیبات ایمیدازولی در دانه ها ، ترکیبات فنلی ، ترویج توتون ، تروپش ، تعیین ضریب گیاهی ، تفاوت های جنسی در اضطراب ، تفکرات غیرمنطقی ، تهاجم فرهنگی ، تهاجم فرهنگی دانشجویان ، توتون کاران ، تنش شوری ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :73
بازدید دیروز :500
کل بازدید :2309736
تعداد کل یاداشته ها : 1777
03/12/4
1:1 ص

عنوان                                                                                                   شماره صفحه

چکیده

مقدمه

فصل اول: تعاریف

منشأ پیدایش تصوف اسلامی:…………………………………………………………………… 1

مکتب زهد…………………………………………………………………………………………… 3

مکتب کشف و شهود……………………………………………………………………………… 4

مکتب وحدت وجود………………………………………………………………………………. 5

نویسندگان پنج کتاب اصلی:…………………………………………………………………….. 7

عبدالله بن علی سراج طوسی……………………………………………………………………. 7

ابوسعید ابوالخیر……………………………………………………………………………………. 8

ابوالحسن علی بن عثمان هجویری…………………………………………………………….. 10

عبدالکریم قشیری………………………………………………………………………………….. 11

ابوحامد شیخ فریدالدین عطار………………………………………………………………….. 12

آثار عطار…………………………………………………………………………………………….. 13

تجربه عرفانی و مشکلات آن……………………………………………………………………. 14

تعریف کشف و شهود…………………………………………………………………………….. 16

ستروتجلی (با ارائه جدول)……………………………………………………………………………………………….  16

آپوکالیپس وواژه گان همسو با آن……………………………………………………………… 21

مکاشفه واسطوره…………………………………………………………………………………… 22

مکاشفه (آپوکالیپس) درادیان زنده جهانی…………………………………………………… 22

مکاشفه درکتابهای مقدس (عهدین ) و کتابهای آسمانی دیگر ………………………… 23

تعریف کشف و شهود از متون عرفانی……………………………………………………….. 23

سرمنشأ منحصر به فرد مکاشفه، از دیدگاه غربیان  اشارات دینی و الهیات………… 28

خلاصه فصل اول:…………………………………………………………………………………. 32

فصل دوم: راههای رسیدن به کشف و شهود

راههای رسیدن به کشف و شهود……………………………………………………………… 34

راههای رسیدن به کشف و شهود درمکتب زهد…………………………………………… 35

طریق وصول به مکاشفه درمکتب کشف و شهود…………………………………………. 37

کشش آنسویی در کشف و شهود……………………………………………………………… 46

مکاشفه با همراهی جسم…………………………………………………………………………. 47

مکاشفه با همراهی دل…………………………………………………………………………….. 48

مکاشفه با همراهی روح………………………………………………………………………….. 52

خلاصه فصل دوم: …………………………………………………………………………………  57

فصل سوم: انواع و مراتب مکاشفه (مشاهده، معاینه، محاضره)………….. 58

ارجعیت مشاهده ، معاینه،محاظره با ارائه جدول………………………………………….. 72

انواع مکاشفه با ارائه جدول…………………………………………………………………….. 79

حالت عارفان در هنگام مکاشفه………………………………………………………………… 79

سخنان شطح آمیز به هنگام مکاشفه……………………………………………………………. 84

منابع شطیحات ……………………………………………………………………………………… 85

آیا هر رویایی مکاشفه است؟…………………………………………………………………… 85

انواع خواب و رویا با ارائه جدول…………………………………………………………….. 92

خلاصه فصل سوم:………………………………………………………………………………… 92

مکاشفه در بیداری…………………………………………………………………………………. 93

مکاشفه درخواب…………………………………………………………………………………… 105

دراحوال پس ازمرگ……………………………………………………………………………… 116

پیشگویی……………………………………………………………………………………………… 118

لطف وجذبه الهی…………………………………………………………………………………… 119

دیدار ماوراءالطبیعه………………………………………………………………………………… 122

فراست………………………………………………………………………………………………… 122

انواع مصادیق وتعدادآن با ارائه جدول ……………………………………………………… 137

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 138

خلاصه فصل سوم…………………………………………………………………………………. 139

فهرست منابع………………………………………………………………………………………… 140

چکیده انگلیسی 145

مقدمه :

     دیدار محبوب ونیل به لقای دوست یک هدف متعالی است وعارفان همواره آن را سر لوحة طریقت خود قرار داده اند .در عرفان به این دیدار ،شهودیا مشاهده گفته می شود .موضوع اصلی این پژوهش بررسی کشف وشهود در پنج کتاب اصلی :اللمع ،اسرالتوحید،رساله قشیریه، کشف المحجوب وتذکره الاولیاء است.

      از آنجا که تحقیق مدون ومکتوبی درباره این موضوع تا به امروز ارائه نشده است ،نگارنده را بر آن داشت تا با بررسی وژرف نگری بیشتر به این مهم بپردازد.

     مطالعه متون عرفانی ،حالات روحی عارفان در هنگام مکاشفه وسخنان شطح آلودی که تحت تأثیر جذبه الهی بر زبان می اورند ،قند مکرر  است که با تکرار آن از تأثیر شگرف وعمیق آن کاسته نمی شود .بحث کشف وشهود ،حس کنجکاوی شیرینی را بر می انگیزد تا با اشتیاق هرچه تمام تر ،منابع آن مورد بررسی قرار گیرد .

     در این جا با پیروی از کلام مبارک حضرت علی (ع) که فرموده اند :«من علمنی حرفاً فقد سیرنی عبداً» بر خود لازم می دانم از استاد ارجمند ،خانم دکتر پناهی که به عنوان استاد راهنما ،صمیمانه مرادر پیشبرد اهداف این پژوهش یاری کردند ،تشکر وقدردانی نمایم .همچنین از آقای دکتر فقیهی که به عنوان استاد مشاور ،از نظرات ارزشمند ایشان بهره مند شدم ،کمال تشکر وقدردانی را دارم.

چکیده:

     سؤال بنیادین این پژوهش ،تعریف کشف وشهود ،انواع آن ومصادیق عملی در متون عرفانی :اللمع ،اسرار التوحید ،رساله قشیریه ،کشف المحجوب ،تذکره الاولیاء است .همچنین راههای رسیدن به کشف وشهود در سه مکتب زهد ،کشف وشهود وحدت وجود ،بررسی شده است.

فصل اول مبحثی از تعاریف کلی را تشکیل می دهد در فصل دوم به رهاهای رسیدن به کشف شهود در مکاتب مختلف ساخته شده است در فصل سوم مکاشفه ، مشاهده و مهاظره بررسی شده است و مصادیق عملی کشف و شهود از کتابهای اصلی گردآوری شده است. از نظر بسامدی در جدولی ارائه شده ومورد مقایسه قرار گرفته است.

    مکاشفه در هر مرحله مراتبی دارد که بسته به وضعیت روحی سالک او را در جایگاه خاصی قرار می دهد ودر رویت حقایق عالم ونائل شدن به دیدار پروردگار او را یاری می دهد .

    لطف وجذبه الهی به عنوان یک راه میانبر همواره مورد توجه عارفان بوده است ودر این پژوهش به عنوان کشش آن سویی از آن یاد شده است.هنگامی که عارف به وصال پروردگار خویش دست می یابد،تحت تأثیر احوال روحی خاصی قرار می گیردوممکن است سخنانی به ظاهر نامعقول بر زبان آورد به این سخنان شطح گفته می شود منابع شطحیات بیشتر قرآن ،حدیث والهام است.

 منشأ پیدایش تصوف اسلامی :
از آنجا که فطرت آدمی خدایاب است ،انسانها در هر دین وآئین جویای مبدأ حقیقت وآفرینش بوده اند   .به طور کلی سه نظریه در بارة پیدایش تصوف اسلامی وجود دارد :
دستة اول : منشأ مسیحی برای آن قائلند .افرادی چون « آ.فون کرمر» که منشأ تصوف اسلامی را در زهد مسیحیت وعناصر بودایی می داند. وافرادی همچون : « آ، مرکس » ،« ادوارد براون»،« ب ،ماکدونالد» ،« بن                 زیلک» ،« ف .س. مارچ»و « مارگارت اسمیت» این نظریه را پذیرفته اند .1
« م.آستین پالا سیوس» بر این اعتقاد است که مسیحیت وتصوف عناصر مشترکی را از یکدیگر أخذ کرده اند برخی به تأثیر غیر مستقیم تصوف از مسیحیت قائل هستند ،مانند عناصر وحدت وجود که در فرقه های مسیحیت مانند « حنانه»(Henaniens) تأثیر نهاده است وفقر ودر یوزگی در طایفه مصلیان (messalliens) وجود داشته است.2
گروه دوم منشأ تصوف اسلامی را ،آیینهای قبل از اسلام در ایران دانسته اند .3
بنا بر شواهدی که از رگه های عرفان در دین زرتشت به جا مانده است ،همواره سعی وعمل از اصول تعالیم زرتشت محسوب می شده است.در دین زرتشتی کار وزندگی مادی با عوالم روحانی منافات ندارد .4
در «وندیداد» آمده است آنجا که انسان عبارت می کند ،سکنا می گزیند ،تشکیل خانواده  می دهد، وگله داری می کند، مبارک ترین نقطه زمین است. همانطور که ملاحظه می کنید، این تفکر جایی برای گرایش به زهد و فقر باقی نمی گذارد . روزه که یکی از ویژگیهای زندگی زاهدانه است در دین زرتشت نه تنها جایگاهی ندارد، بلکه بسیار مذموم نیز شمرده می شود . امری که در ادیان دیگر و حتی اسلام مورد توجه قرار گرفته است.5
با آوردن شواهد بالا ، این نظریه نیز باطل می نمارید ، چرا که ثنویت آیین زرتشتی قابلیت پذیرفتن تفکراتی چون «وحدت وجود» را ندارد. گرسنگی در نزد زرتشتیان گناه شمرده می شود .
جسم از جمل? خیر هاست و ریاضت دادن به آن ناپسند است.6
دسته سوم آنهایی هستند که منشأ هندی برای تصرف قائلند . « ریچاردهارتمان» و«مارکس هورتن» تصرف را از منابع ادیان هند مأخوذ می دانند.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 145 صفحه


  

فهرست مطالب:

مبحث                                                                                         صفحه

فصل اول: کلیات

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………

بیان مسئله………………………………………………………………………………………………….

اهمیت موضوع……………………………………………………………………………………………

شیوة تحقیق………………………………………………………………………………………………..

محدویت‌ها………………………………………………………………………………………………..

توضیحات………………………………………………………………………………………………….

فصل دوم: نگاهی ادبی به سوره یوسف(ع)…………………………………………………………

فصل سوم: خلاصه و نتیجه‌گیری……………………………………………………………………..

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………

 فصل اول:
کلیات
مقدمه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«قرآن، نوری است که خاموشی ندارد؛ چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که روندة آن گمراه نگردد، شعله‌ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون‌های آن خراب نشود، شفا دهنده‌ای است که بیماری‌های وحشت انگیز را بزداید، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، و حقی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند.
قرآن، معدن ایمان و اصل آن است، چشمه‌های دانش و دریاهای علوم است، سرچشمة عدالت و نهر جاری عدل است، پایه‌های اسلام و ستون‌های محکم آن است ، نهرهای جاری زلال حقیقت و سرزمین‌های آن است.»
بار دیگر خدای مهربان را شکر می‌گویم که توفیق داد تا مدتی از عمر خود را در کنار قرآن و با قرآن باشیم و خاصعانه در درگاه ربوی‌اش مسئلت دارم که چه در دنیا و چه در آخرت این توفیق را هرگز از من سلب ننماید و قرآن را همواره مونس و یاورم قرار دهد. مجموعة حاضر با نام «نگاهی ادبی به سورة یوسف (ع)» به عنوان پروژه تحقیقاتی پایان دوره چهار ساله تحصیل در رشته تربیت معلم قرآن کریم در دانشکده علوم قرآنی تهران، به رشتة تحریر درآمده است.
حال سؤالاتی که مایلم پاسخ دهم یکی این است که «چرا نگاه ادبی؟» و دیگر اینکه «چرا به سوره یوسف؟»
و اما پاسخ سؤال اول از این قرار است که همانطور که می‌دانیم، قرآن کریم به عنوان آخرین پیام مستقیم خداوند برای بندگان، تنها ریسمان استواری است که می‌توان به آن چنگ آویخت و به کمک آن، در چند روزة زندگانی دنیوی از شر شرارتهای دشمنان بشریت (شیطان و جنودش) جان سالم به در برد و در پناه رحمت الهی قرار گرفت.
کتاب مقدسی که از آن صحبت می‌کنیم، مجموعه‌ای از معانی بلند و مضامین عالی انسان سازی و هدایت آدمی به سوی رسیدن به کمال است و گویندة چنین معانی نورانی، آنها را در قالب لفظ‌های قابل فهم برای بشر درآورده و به او ارزانی داشته است.
برای رسیدن به هر نقطه بلندی، باید از راه مناسب آن عبور نمود. برای فتح هر قله مرتفعی باید دامنه آن کوه را پیمود. برای دستیابی به قلة مفاهیم ارزشمند قرآن نیز راه منطقی و عقلائی آن این است که از دامنة الفاظ قران حرکت نموده و آرام آرام بالا رفت تا به نتیجه مورد نظر رسید. الفاظ و عبارات قرآن به منزله پلکانی است که بدون در نظر داشن آن، تصور رسیدن به بام رفیع مفاهیم قرآنی، ناممکن می‌نماید. لذا اولین گام در راه شناخت قرآن، آشنایی با الفاظ قرآن است. و این آشنایی خود مستلزم آشنایی نسبتاً کامل با زبان عربی است. چرا که قرآن کریم «بلسانٍ عربیٍ مبینِ» آموختن این زبان و درک مقتضیات آن، یکی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.
اینجانب سعی کرده‌ام با نگاه به قرآن کریم از زوایه ادبیات، تا حدودی اولین گام خود را در راه انس با قرآن بردارم. و چنان که ذکر شد، استدلالم این است که چگونه می‌توان ادعای «فهم» قرآن را داشت در حالیکه ذهن با فضای ادبیات عرب بیگانه باشد؟!
و این پاسخ به کسانی است که آموختن قواعد ابتدایی زبان عربی را برای آشنایی با قرآن، امری بیهوده و راهی فرعی تصور می‌کنند و بدون جدی گرفتن صرف و نحو، اهتمام خویش را صرف آموختن اقوال تفسیری مفسران کرده‌اند. غافل از اینکه همان مفسرانی که اینان اکنون نظراتشان را مطالعه کرده و فرا می‌گیرند، روزگاری با همین قواعد به ظاهر سادة اعلال ، دست و پنجه نرم کرده‌اند و یا اینکه مدتها از عمر خود را صرف کرده‌اند تا مثلاً اعراب محلی جملات را بشناسند و خلاصه هر کس در رابطه با علوم مختلف قرآنی، به نوعی صاحب نظر شده است، مطمئناً زمانی در قواعد ادبیات و بلاغت عربی، استخوان خرد کرده است.
و اما پاسخ سؤال دوم:
انگیزه‌های انتخاب سورة یوسف را در چند مورد می‌توانم بیان کنم:
اولاً: راهنمایی استاد گرامی‌ام به این سوره برای کارکردن، یکی از عوامل انتخاب آن ثالنیاً این سوره شامل یکی از زیباترین قصه‌های قرآن و یکی از زیباترین شیوه‌های قصه‌گویی است. و قرار گرفتن (بیش از پیش) در جریان داستان حضرت یوسف (ع) خود یکی از انگیزه‌های انتخاب این سوره بود.
ثالثاً: به نظرم رسید که حجم این سوره با نوع فعالیت بنده که در حد یک پروژه تحقیقات است (و نه بیشتر)، متناسب است. به این معنی که آیاتش نه چندان زیاد است که عملاً نتوان آنها را مورد برررسی قرار داد و نه چندان کم است که پرداختن به آن، کمتر از حد انتظار باشد،
بیان مسئله و  اهمیت موضوع:
چنان که ذکر شد، مسئله اصلی و مهم در انجام این تحقیق، چیزی نبوده است جز آشنایی بیشتر با فضای ادبیاتی بخشی از قرآن. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مطالب گذشته قدری اهمیت موضوع را روشن کرده باشد. با اینحال در اینجا در مقام بیان اهمیت پرداختن به ادبیات قرآن، مقدمتاً عرض می‌کنم که پرودگار قادر سبحان، به موجودات این عالم، هستی بخشیده است و در این میان افراد بشر را به داشتن قوة ادراک و تعقل بر دیگر موجودات برتری داده و آنها را به داشتن قدرت اراده و انتخاب گرامی داشته است. و باز از روی مهربانی، برای هدایت انسا، هادیان و راهنمایانی از جانب خود، به سوی او گسیل داشته است. و معجزة جاویدان آخرین فرستادة خود را کتاب قرار داده است که «تبیاناً لکلّ شیء» است. حال این ما و این قرآن. در شرایطی که اتمام دورة‌ امتحان و آزمایش ما معلوم نیست و نمی‌دانیم چه زمانی این اختیار و قدرت انتخاب از ما سلب خواهد شد و در حالیکه شیطان و مزدورانش دست به دست هم داده‌اند تا تک‌تک افراد بشر را از صراط مستقیم خارج نمایند و آنها را تا ابد زبان کار سازند، در عین حال، با دانستن این مطلب که تنها راه بشریت تمسک به قرآن و همچنین قرآن‌های ناطق: اهل بیت علیهم السلام) می‌باشد، به نظر شما آیا در روی این کره خاکی کاری مهم‌تر از پرداختن به قرآن و اهتمام به فهم معانی آن که مؤثرترین کار در جهت عمل به مضامین عالی آن است، وجود خواهد داشت؟ و آیا (چنان که ذکر شد) این مقصود جز در سایة همت به قرار گرفتن در فضای زبان عربی میسر است؟ اگر پاسخ این سؤالات منفی است، پس به روشین مشخص است که دست کم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که جا دارد تا مورد بررسی قرار گیرد، پرداختن به ادبیات قرآن کریم است. و خدا را شاکریم که اکنون چنین توفیقی را به ما ارزانی داشته است هر چند کار ما بسیار کوچک است اما به هر حال از «هیچ» بهتر است.
مسئله دیگری که علاه داشتم در ضمن انجام تحقیق به آن پرداخته شود، دربارة اعجاز قرآن، خصوصاً اعجاز لفظی آن بود.به این صورت که معجزة هر پیامبری، آن‌گاه ارزش و اهمیت می‌یابد که در میان امت آن پیامبر‌، پرداختن به آن کار، امری عادی و  رایج باشد و متخصصان زیادی در آن زمینه در جامعه فعالیت کنند و آن گاه که معجزه بر آنها وارد می‌شوند به  مصداق این ضرب‌المثل که : «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری» بتوانند به آسانی میان فعالیت بشری و امر مافوق بشری تفاوت قائل شوند و اقرار به نبوت آن پیامبر الهی نمایند.  چنانکه قرآن کریم نیز در میان ادیبان و شاعرانی ظهور کرد که خود سرآمد فضاهای عرب بودند و با اینحال به اعجاز قرآن و عجز خود از آوردن مثل آن اعتراف کردند. ما نیز امت پیامبر هستم . و حق داریم که اعجاز قرآن را درک کنیم. لذا قصد داشتم این سؤال را مطرح کنم که آیا بررسی نکات ادبی و خصوصاً نکات بلاغی آیات قرآن، می‌تواند ما را در جهت رسیدن به درک اعجاز قرآن یاری کند یا خیر؟
همچنین فرضیه‌ای که قصد داشتم مطرح شود این بود که می‌توان اعجاز قرآن را درک نمود». اما پس از مدتی دریافتم که پرداختن به این سؤال از حوصله زمانی این تحقیق خارج است و نیاز به کار بیشتر و جدی‌تر دارد. لذا فعلاً از پرداختن به منصرف شدم و آن را به زمانی دیگر» (اٍن شاءالله نه چندان دور) موکول نمودم.
شیوه انجام تحقیق:
شیوه این تحقیق بصورت مطالعه کتابخانه‌ای و تحقیق در میان مطالب کتبی می‌باشد. در انجام این کار، ابتدا حضور آیات سوره یوسف در کتابهایی همچون «اتقان» و « مغنی الادیه» مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از تفاسیر ادبی چون «کشاف» و «جوامع الجامع، مطالبی بصورت فیش برداری تهیه شد. نیز از تفسیر المیزان، مطالب ادبی استخراج گردید. سپس این مطالب در متن اصلی تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
محدودیت‌ها:
یکی از بزرگترین مشکلات این کار، کمبود محسوس منابع است. که به خودی خود می‌تواند باعث عدم تنوع در بیان اقوال و نظرات شده و از کیفیت تحقیق بکاهد. مسئله دیگر این است که در همان منابع موجود هم، گاه یک عبارت عیناً در چندین کتاب مختلف تکرار می‌گردد و حتی مثال‌ها بصورت مشترک جلوه‌ می‌کند که عملاً باعث می‌شود تا مثلاً از بین دو یا سه منبع مختلف، تنها یکی مورد استفاده قرار گیرد.
مسئله دیگر (که البته کاملاً شخصی می‌باشد) مسئلة ضیق وقت بود که به نوبه خود باعث افت کیفیت گردید.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 107 صفحه


  

فهرست مطالب

 

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….1

فصل اول

روش تسجیع ……………………………………………………………………………………………..16

1- سجع متوازی  ……………………………………………………………………………………….16

سجع و زبان عربی ………………………………………………………………………………………16

فصل دوم

روش تجنیس ……………………………………………………………………………………………19

الف- روش تجنیس در سطح کلمه ………………………………………………………………20

1-جناس تام …………………………………………………………………………………………….20

2- جناس مرکب ……………………………………………………………………………………..21

3- جناس مضارع ……………………………………………………………………………………..22

5- جناس زاید …………………………………………………………………………………………22

الف- جناس مطرف یا مزید: ………………………………………………………………………22

ب- جناس وسط ………………………………………………………………………………………24

ب- جناس اختلاف مصوت بلند و کوتاه : …………………………………………………….25

ب- روش جناس در کلام ………………………………………………………………………….26

فصل سوم

روش تکرار ……………………………………………………………………………………………28

1- تکرار واک : ……………………………………………………………………………………..28

الف- همحروفی  : ………………………………………………………………………………….28

ب: همصدائی : ……………………………………………………………………………………….29

- تکرار هجا …………………………………………………………………………………………..30

3- تکرار واژه ………………………………………………………………………………………..30

الف- ردالصدر الی العجز ………………………………………………………………………..30

ب- ردالعجز الی الصدر……………………………………………………………………………30

ج- تشابه الاطراف …………………………………………………………………………………31

د- التزام یا اعنات …………………………………………………………………………………..31

ه- تکرار یا تکریر……………………………………………………………………………………32

و- طرد و عکس یا تبدیل و عکس ……………………………………………………………32

4- تکرار عبارت یا جمله…………………………………………………………………………33

ارزش تکرار………………………………………………………………………………………….33

فصل چهارم

تفنن یا نمایش اقتدار ………………………………………………………………………………35

1- حذف یا تجرید ………………………………………………………………………………..35

2- توشیح یا موشح ……………………………………………………………………………….35

3- واسع الشفتین …………………………………………………………………………………..35

4- واصل الشفتین  …………………………………………………………………………………36

- جامع الحروف …………………………………………………………………………………..36

6- رقطا ………………………………………………………………………………………………36

7- خیفا  ……………………………………………………………………………………………..36

9- ذولغتین  ………………………………………………………………………………………….36

8- فوق النقاط و تحت النقاط …………………………………………………………………36

فصل پنجم

روش تشبیه…………………………………………………………………………………………….37

1- مبالغه و اغراق و غلو………………………………………………………………………….37

الف- بیانی…………………………………………………………………………………………..37

ب- حماسی ………………………………………………………………………………………..37

ج- بدیعی ……………………………………………………………………………………………38

روش تناسب…………………………………………………………………………………………39

1- مراعات النظیر (=تناسب، مواخات، توفیق، تلفیق، ائتلاف): …………………….39

2- جناس کلمات هم خانواده ……………………………………………………………….40

الف- جناس پسوند……………………………………………………………………………….40

ب- جناس ریشه…………………………………………………………………………………….40

3- جابجائی صفت (انحراف در صفت)…………………………………………………..40

فصل ششم

ایهام…………………………………………………………………………………………………….42

2? ایهام تناسب: …………………………………………………………………………………….44

3? استخدام……………………………………………………………………………………………45

فصل هفتم

تعلیل و توجیه………………………………………………………………………………………..48

1- حسن تعلیل………………………………………………………………………………………48

2- مذهب کلامی …………………………………………………………………………………50

3- دلیل عکس……………………………………………………………………………………..51

4- سوال و جواب ………………………………………………………………………………..51

خاتمه در بدیع معنوی……………………………………………………………………………52

: 1- تجرید…………………………………………………………………………………………..52

2- مشاکلت ………………………………………………………………………………………..52

3- لغز یا چیستان ………………………………………………………………………………….52

4- معما………………………………………………………………………………………………53

5- هزل و مطایبه ………………………………………………………………………………….53

6- حسن مطلع و حسن مقطع………………………………………………………………….53

فهرست ماخذ

مقدمه

بدیع چیست؟

بدیع چنانکه قدما گفته اند علمی است که از وجوه تعیین کلام بحث می کند و از ما بدیع مجموعه شگردهایی است (با بحث از فنونی) است که کلام عادی را کم و بیش تبدیل به کلام ادبی می کند و یا کلام ادبی را به سطح والاتری (از ادبی بودن یا سبک ادبی داشتن) تعالی می بخشد.

مثلا مهم ترین عاملی که به این کلام سعدی حیثیت ادبی بخشیده است آوردن لفظ (خویش) به دو معنی مختلف است (جناس تام) :

 

غم خویش در زندگی خور که خویش                  به مرده نپردازد از حرص خویش

 

به همین لحاظ اگر به جای یک خویش(قوم) و به جای دیگر(خود) بگذاریم دیگر کلام ادبی نخواهد بود.

همین توجه ذهن به وجود این گونه ارتباطات هنری در بین کلمات است که جنبه های زیبا شناختی کلام را مشخص و برجسته می کند و در خواننده احساس التذاذ هنری به وجود می آورد.

گاهی در کلام عواملی است که می توان در مقام تمثیل به آنها(پارازیت) گفت، بدین معنی که گیرنده را در فهم مستقیم پیام فرستنده دچار اشکال می کند و به عبارت دیگر باعث مکث یا وقفه در روانی کلام می شوند. اما دقت در فهم آن ها منجر به درک حیثیت ادبی کلام می شود. شاعر به جای آن که بگوید شیرین تنها ماند، می گوید: «چو تنها ماند ماه سروبالا» و به جای آن که بگوید از چشمان اشک ریخت، می گوید: «فشاند از نرگسان لؤلؤ لالا» و گاهی شاعر دست به «غریب سازی» می زند و فعلی در طی کلام می آورد که از نظر ارتباط با متمم یا مفعول موجب اعجاب و تعجب هنری می شود.

نقش عواملی از این دست، در سبک ادبی به حدی است که می توان گفت در آثار برخی از شاعران بدیع گرا(مثلا نظامی و خاقانی)، سبک، کاملا مبتنی به شگردها و عوامل بدیعی و بیانی است و اگر این عناصر را از آن حذف کنیم، سبک ادبی به سرعت به سطح کلام عادی تنزل می یابد.

پس از زبان سبک ادبی، زبانی است که از لحاظ معنی و موسیقی از زبان سبک های دیگر(علمی، تاریخی و…) مثلا زبان روزمره یا استاندارد متمایز است.

هرگونه انحراف و تغییر هنری از زبان عادی چه در معنی و تصویر و چه در لفظ و موسیقی، یک مورد یا صنعت بدیعی است. به عبارت دیگر هر واژه ای که در ارتباط یا واژه دیگر از یک سطح لغوی محض به یک سطح گسترده معنایی یا از یک سطح عادی آوائی به یک سطح موسیقیایی تعالی یا به یک مورد بدیعی است.

بدیع لفظی :

به ابزاری که جنبه لفظی دارند و موسیقی کلام را از نظر روابط آوائی به وجود می آورند و یا افزون می کنند صنعت لفظی می گویند. بدیع لفظی بحث در این گونه صنایع است. در بدیع لفظی هدف این که متوجه شویم گاهی انسجام کلام ادبی بر اثر روابط متعدد آوائی و موسیقیایی در بین کلمات است. یعنی آن رشته نامرئی که کلامات را به هم گره می زند و بافت ادبی را به وجود می آورد، ماهیت آوائی و موسیقیایی دارد.

روش های افزونی موسیقی لفظ

موسیقی لفظی کلام با سه روش زیر افزون می شود :

  1. روش هماهنگ سازی یا تسجیع
  2. روش همجنس سازی یا تجنیس
  3. روش تکرار

در این سه روش، بنا بر همسانی هر چه بیشتر صامت ها و مصوت هاست؛ به طوری که کلمات هماهنگ شوند یا همجنس پنداشته شوند و یا عین یکدیگر گردند. بدین ترتیب کلمات هموزن(هم هجا) می شوند و یا بین آنها تناسب و تساوی نسبی هجاها(مجموعه مصوت ها و صامت ها) به وجود می آید.

بدیع معنوی :

بحث در شگردهایی است که موسیقی معنوی کلام را افزون می کنند و آن بر اثر ایجاد تناسبات و روابط معنائی خاصی بین کلمات است و به طور کلی یکی از وجوه تناسب معنائی بین دو یا چند کلمه برجسته می شود. به عبارت دیگر اگر بدیع لفظی باعث می شود که کلمات به وسیله تشابه و تجانس هر چه بیشتر مصوت ها و صامت ها به یکدیگر وابسته شوند و بین آنها رابطه آوائی محسوسی ایجاد شود.

بیان :

برخی از مباحث مهم بدیع معنوی را جدا کرده، در نظام مستقلی به نام (بیان) بررسی می کنند. بیان (ادای معنای واحد به طرق مختلف) بحث در تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه و رمز و اغراق و… است که جزء ذات ادبیات محسوب می شوند، برای آرایش کلام نیستند و اطلاق صنعت به آن ها صحیح نیست.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 57 صفحه


  

« مقایسه گلستان سعدی و بهارستان جامی »
فهرست مندرجات رساله
1-    چکیده رساله  ……………………………………………………………………………………………………. 9
2-    پیشگفتار ………………………………………………………………………………………………………… 10
بخش اول :      انواع نثر در بستر تاریخ ادبیات ( قرن چهارم تا قرن نهم هـ .ق ) ….. 13-26
1-    مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 13-14
2-    فصل اول                      1- چگونگی شکل گیری نثر مرسل اول ………………………………. 15
2- چگونگی شکل گیری نثر مرسل دوم ………………………………. 15
3- ویژگیهای نثر مرسل اول و دوم ……………………………………….. 16

3-    فصل دوم                     1- چگونگی شکل گیری نثر فنی در بستر تاریخ ادبیات …………… 17

2- تقسیم بندی نثر موزون به دو دسته

3- ویژگی های نثر موزون مرسل  …………………………………………. 18
4- ویژگی های نثر موزون فنی ……………………………………….. 18-19
5- دیدگاه نثر نویسان درباره نثر موزون فنی ………………………. 19-20

4-    فصل سوم                   1- نثر فارسی قرن هفتم و هشتم در بستر تاریخ ادبیات………….. 21-22
2- جایگاه نثر فارسی در قرن هفتم و هشتم ……………………………….23
3- امتزاج نثر موزون مرسل و فنی در قرن هفتم در گلستان سعدی .. 24

1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..30
2- فصل اول           1- بحث لغوی مقامه  …………………………………………………………………………. 31
2- مقامات در معنی اصطلاحی  …………………………………………………………… 32
3- ویژگی های مقامه ……………………………………………………………………33-34

3- فصل دوم           1- گلستان و مقامات  …………………………………………………………………….35-37
2- وجوه اشتراک گلستان با مقامات  ………………………………………………38-40
3- وجوه اشتراک گلستان با مقامات  « جدال سعدی با مدعی » و « مقدمه کتاب »
4- وجوه اختلاف گلستان و مقامات   ……………………………………………..41-42

4- فصل سوم          1- مقامات حمیدی  ………………………………………………………………………43-44
2- ارزش مقامات حمیدی در نثر فارسی   …………………………………………44-45
3- مقایسه گلستان سعدی و  مقامات حمیدی  ……………………………………46-49

بخش سوم :            مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان  ………………….. 53-70

2- فصل اول             1-  ویژگی های سبکی گلستان سعدی   …………………………………………..53-57
2- ویژگی های سبکی بهارستان جامی   …………………………………………..58-60

3- فصل دوم             مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان

بخش چهارم :                     مقایسه حکایت های گلستان و بهارستان ………… 73-103
1- مقدمه    ………………………………………………………………………………………………………………73
2- بررسی بابهای گلستان و بهارستان از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق   …………………………..73-74
3- تشابه موضوع و مفهوم در حکایت اسکندر مقدونی   ……………………………………………..74-75
4- تقسیم بندی حکایات گلستان و بهارستان               1- در سیرت پادشاهان …………………….. 76-84
به شش دسته اصلی از جهت اشتراک و افتراق              2- عشق و جوانی  …………………………..85-91
موضوع ،  شیوه سبک و بلاغت                                3- در آداب صحبت …………………………92-95
4- سلامت و سلامتی   …………………………96-98
5- بخشش و بخشندگی  …………………….99-101
6- قناعت  ……………………………………..102-103

بخش پنجم :        بررسی آیات ، حدیث و اشعار در گلستان و بهارستان ……….. 107-134
1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 107

2- بررسی آیات قرآنی در گلستان                    1- تاکید مطلب   ………………………………….108-114
2- بار معنایی  ……………………………………………..115

3- بررسی آیات قرآنی در بهارستان                  3- تاکید مطلب  …………………………………..116-117
4- بار معنایی  ……………………………………………..118

4- بررسی احادیث گلستان                               1- تاکید مطلب   ………………………………….119-120
2- بار معنایی  ـــــ

5- بررسی احادیث بهارستان                           3- تاکید مطلب  ……………………………………………121
4- بار معنایی  ـــــ

6- بررسی اشعار عربی گلستان                       1- تاکید مطلب  ……………………………………..122-129
2- بار معنایی  ـــــ
3- اشاره به آیه و حدیث ………………………….. 130-131

7- بررسی اشعار عربی بهارستان                    1- تاکید مطلب  …………………………………….. 132-134
2- بار معنایی  ــــــ
3- اشاره به آیه و حدیث  ـــــ
8- نتیجه گیری کلی از پایان نامه ……………………………………………………………………………..136-137

چکیده رساله
کتاب گلستان سعدی و بهارستان جامی ، باغی است رنگارنگ و تن پوش آن زیبایی های لفظی و معنوی است ، که بر قامت این دو کتاب ، برازنده دوخته شده است . در این رساله سعی بر این است که این دو کتاب به صورت موشکافانه ، مورد نقد و بررسی قرار گیرد . که محتوای رساله، به  پنج  بخش اصلی تقسیم شده است که به ترتیب عبارتند از :
1-    بررسی انواع نثر پارسی ، ( قرن چهارم  تا  قرن نهم هـ . ق ) در بستر تاریخ ادبیات .
2-    مقامه چیست ؟ و چگونگی شکل گیری آن در ادب پارسی و ویژگی های مقامه نویسی و به راستی آیا گلستان ، نوعی مقامه می باشد ؟ مقایسه مقامات حمیدی و گلستان سعدی .
3-    ویژگی های سبکی گلستان سعدی و بهارستان جامی و وجوه اشتراک و افتراق سبکی این دو اثر گرانبهای ادب پارسی .
4-    بررسی حکایات گلستان و بهارستان ، از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق و بررسی ویژگی های سبکی و بلاغی حکایات .
5-    بررسی آیات و احادیث ، از جهت تاکید مطلب یا بار معنایی و بررسی اشعار عربی از جهت تاکید مطلب یا اشاره شعر ، به آیه و حدیث .
6-    نتیجه گیری کلی از پایان نامه

پیشگفتار
خدای ، جهان آفرین را سپاس که به من این لطف عظیم را عنایت کرد ، که در گلزاری از معرفت و حکمت قدم بگذارم . و هر لحظه که در این بوستان عشق و محبت ، بیشتر تعمق می کردم ؛ درون خویش ، احساس زایدالوصفی داشتم که در سرزمینی زاده شده ام که محبت و عشق به همنوع ، در رگ های اجدادم ، حیات داشته است . و نشان می دهد که مردم کشورم ، روحشان و کالبد     خاکیشان ، با عشق سرشته شده است . و شاعران و نویسندگان این مرز و بوم ، با نقاشی ماهرانه ی ، با قلم زرین خویش ، بر صفحه دل انسان ها می نگاشتند و نام آنها تا ابد جاودانه می ماند . و خوشبختانه این دو آموزگار بزرگ تعلیم و تربیت ، ادبیات تعلیمی کشورم ، ( سعدی و جامی ) با قلم روان  خویش ، درس دوست داشتن به همنوع ، روی در روی شدن با مشکلات و نهراسیدن از آن ، توکل به         خدا ، مبارزه با پلیدی و زشتی ، روی آوردن به باغ معرفت و دانایی را با فکر و اندیشه جاودانه    خویش ، به ما ملت تمدن ساز ، تقدیم کرده اند . به راستی اگر سعدی نبود ؟ چه بر سر نثر زیبای پارسی می افتاد. هم اکنون زمانی فرا می رسید که باید در فرهنگ لغات ، واژگان پارسی را جستجو            می کردیم. و از زبان شیرین پارسی جز نامی باقی نمی ماند .
جامی نیز به گردن ادب پارسی ، حق بزرگی دارد اگرچه در بهارستان ، نتوانسته است مانند : سعدی ، به پختگی و کمال دست پیدا کند . ولی به حق در دوره فضل فروشی نویسندگان پارسی ، که تکّلف و تصنّع را وارد ادبیات کردند . به حق عبدالرحمان جامی ، نیز با سادگی و روانی متن ، به ادبیات پارسی کمک شایان توجهی کرده است . که در این رساله ، در پنج بخش به مقایسه گلستان و بهارستان پرداخته شده است .
در پایان لازم است از استادان گرامی : جناب آقایان : دکتر رضا اشرف زاده و دکتر محمد فاضلی کمال سپاس و تشکر را داشته باشم که در این وادی علم و دانش با راهنمایی های و تشویقهای دلسوزانه خویش ، مرا به ادامه کارم دلگرم داشتند . و نکات زیادی از علم و معرفت را از محضر این دو بزرگوار فرا گرفتم . که همیشه فرا راه زندگیم می باشد . و از محضر استادان : دکتر محمد علوی   مقدم ، دکتر محمود مهدوی ، و دکتر تقی وحیدیان  کامیار نیز کمال تشکر را دارم و بی شک تاثیر این شاگردی و ادب آموزی و شهد شیرین آن برای همیشه در زندگیم باقی خواهد ماند و به آن افتخار    می کنم .

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 138 صفحه


92/10/30::: 10:20 ص
نظر()
  

فهرست

عنوان                                                                                    صفحه

 

چکیده

پیشگفتار

 

بخش اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و ادبی

 جهان عرب و لبنان در قرن نوزدهم

-اوضاع سیاسی

- اوضاع اجتماعی

- اوضاع فرهنگی و ادبی

 

بخش دوم: نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی

فصل اول:تاریخچه زندگی ناصیف یازجی

-        اصل خاندان

-        در دربار امیر بشیر شهابی

-        زندگی ناصیف در بیروت

-        وفات یازجی

-        مقام و منزلت ناصیف یازجی

فصل دوم:گذری بر آثار شیخ ناصیف یازجی

 

بخش سوم:بررسی مجمع البحرین

فصل اول: ویژگی مقامات

فصل دوم:برگزیده ای از مقامات شیخ ناصیف یازجی

-        المقامه الطبیه

-        المقامه العقیقیه

-        المقامه النجدیه

 

بخش چهارم: پژوهشی در دیوان یازجی

فصل اول:ویژگیهای شعر ناصیف

فصل دوم:اغراض شعری

-        مدح

-        رثا

-        حکمت

-        غزل

-        تاریخ شعری

 

 

منابع و ماخذ

    ملخص الرساله


پیشگفتار

زمانیکه از ادبیات عصرنهضت سخن می گوییم، بیشتر افراد چنین گمان می کنند که در این دوره تمامی ادیبان و شاعران از هر آنچه که رنگ و بوی ادبیات کلاسیک داشت ،گریزان شدند و علیه سبک قدیم شوریدند؛ اما با مطالعه بیشتر و عمیق تر پی می بریم که در عصر نهضت ادبی ، استادانی وجود داشتند که بر اصالت عربی و اسلوبهای کهن اجدادشان سخت پایبند بودند.

اینان توانایی و مهارت بسیاری در زمینه های مختلف ادبیات و نیز علوم بلاغی و لغوی داشتند و بر حفظ آنها تاکید می کردند.از جمله این اساتید،”شیخ ناصیف یازجی” را می یابیم که کمتر کسی به شناخت این ادیب و شناساندن سبک و آثار وی پرداخته است.

شیخ ناصیف در سال 1800م در لبنان میان خانواده ای اصیل متولد شد . او از همان کودکی به آموختن علم و ادب پرداخت و از ده سالگی به سرودن شعر روی آورد.بیشتر اشعار این استاد در زمینه حکمت و رثا است. او هیچگاه ابزار مدح را در راه چاپلوسی و کسب مال دنیا به خدمت نگرفت.بسیار بر حفظ ارزشهای ملی عربی پایبند بود و در تمام ظواهر زندگی اش  به واقع عمل می نمود.

یازجی تمام عمرش را صرف مطالعه و تحقیق و تالیف کرد وچنان شهرتی کسب نمود که دانشجویان و اساتید از اقصی نقاط کشورهای عربی به سوی او می آمدندتا از سرچشمه دانش او جرعه ای نوشند.

شیخ ناصیف فرزندانی نیک تربیت نمود که برخی از آنها در زمینه شعر و ادب مشهور می باشند. از جمله فرزندان او “شیخ ابراهیم یازجی” است که راه پدر را ادامه داد.

شیخ ناصیف بجز مجال ادب در زمینه صرف و نحو و علوم بلاغی و منطق و طب و موسیقی از خود آثار ارزنده ای بجا گذاشت.

اما در زمینه ادبیات ،مقامات او در خور توجه می باشد. کتاب “مجمع البحرین ” شامل شصت مقامه است که به شیوه مقامات حریری نگاشته شده است. این کتاب مجموعه لغوی عجیب و با ارزشی می باشد که در بر دارنده حوادث تاریخی و تفاصیل دقیقی راجع به آداب و رسوم عربها در زندگی و منش و جنگها و افتخارات آنهاست.همچنین پر از ضرب المثل و معما می باشد.

بجز مجمع البحرین ،یازجی دیوان شعری از خود به جا گذاشت که موضوعات مختلفی چون غزل ، مدح،رثا ،حکمت و تاریخ شعری را در بر می گیرد. ولی در مجموع می توان گفت دیوان وی رنگ و بوی حکمت دارد چرا که شیخ علاوه بر آنکه قصاید مستقلی در زمینه حکمت سروده ، در مدح ها دو رثاهایش هم حکمت بسیاری آورده است . شبخ ناصیف در اشعارش بسیار رهروی متنبی می باشد .او متنبی را بسیار دوست می داشت و سبک وی را تقلید نمود . بنابراین اشعار یازجی به همان سبک قدیم سروده شده است و در نهایت جزالت و فخامت لفظ و معنا می باشد .

این رساله شامل چهار فصل می باشد :

فصل اول به اوضاع سیاسی ،اجتماعی ،ادبی و فرهنگی جهان عرب در قرن  نوزدهم به صورت مجمل پرداخته شده است .

در فصل دوم زندگی « شیخ ناصیف یازجی » و آثار وی مورد برسی قرار گرفته است .

در فصل سوم به صورت مجزا مقامات شیخ که اثر گرانبهایی است- و نیز سبک شیخ در مقامات آمده است .

و در فصل آخر دیوان شعری شیخ همراه با ترجمه برخی اشعار وی و بیان برخی نکات بلاغی مورد کنکاش واقع شده است .

در پایان از تمامی اساتید ارجمندم به خصوص استاد محترم جناب آقای دکتر جعفری و استاد گرامی جناب آقای دکتر شایگان مهر نهایت تشکر  را دارم ، ونیز بسی لازم است از سر کار خانم وحدانی استاد محترم دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد واحد مشهد که مرا از راهنمایی بی شائبه شان  بهره مند نمودند تقدیر و تشکر نمایم .

در ضمن از کتابداران محترم آستان قدس رضوی و کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و از تمام دوستان عزیزم که مرا در این مهم یاری رساندند از جمله خانم حاتمی کمال تشکر را دارم  و از خداوند برای تمام این بزرگواران توفیق روز افزون خواستارم .

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 177 صفحه


  
<      1   2   3   4   5   >>   >