فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیدهی فارسی
پیش گفتار………………………………………………………………………………………….. 7-1
نشانههای اختصاری…………………………………………………………………………………. 8
فصل اوّل: زندگی و مشرب عرفانی احمد………………………………………………….. 35-9
یادداشتها………………………………………………………………………………………. 38-36
فصل دوم: مدخلها …………………………………………………………………………… 271-39
ابدال………………………………………………………………………………………………… 43-40
احسان……………………………………………………………………………………………… 46-44
اخلاص……………………………………………………………………………………………. 51-47
ادب………………………………………………………………………………………………… 58-52
بیداری……………………………………………………………………………………………… 61-59
پیر…………………………………………………………………………………………………… 66-62
تقوی……………………………………………………………………………………………….. 70-67
تفویض…………………………………………………………………………………………….. 73-71
توبه…………………………………………………………………………………………………. 79-74
توحید………………………………………………………………………………………………. 85-80
توفیق……………………………………………………………………………………………….. 87-86
توکّل ………………………………………………………………………………………………. 93-88
جذبه……………………………………………………………………………………………….. 97-94
حال ………………………………………………………………………………………………. 102-98
حرص……………………………………………………………………………………………. 106-103
حقیقت ………………………………………………………………………………………….. 110-107
حیرت……………………………………………………………………………………………. 112-111
خانقاه ……………………………………………………………………………………………. 116-113
خوف…………………………………………………………………………………………….. 121-117
درویش…………………………………………………………………………………………… 126-122
دنیا ……………………………………………………………………………………………….. 130-127
دولت ……………………………………………………………………………………………. 132-131
رجا……………………………………………………………………………………………….. 136-133
رحمت…………………………………………………………………………………………… 138-137
روح………………………………………………………………………………………………. 141-139
ریاضت…………………………………………………………………………………………… 142-144
زهد……………………………………………………………………………………………….. 151-145
سرّ (اسرار)………………………………………………………………………………………. 155-152
سماع……………………………………………………………………………………………… 162-156
شریعت………………………………………………………………………………………………. 163
شکر………………………………………………………………………………………………. 167-164
صبر……………………………………………………………………………………………….. 173-168
صوفی……………………………………………………………………………………………….. 174
طاعت…………………………………………………………………………………………….. 177-174
طلب……………………………………………………………………………………………… 181-178
عشق …………………………………………………………………………………………….. 187-182
عقل ……………………………………………………………………………………………… 190-188
علم ………………………………………………………………………………………………. 198-191
فقر………………………………………………………………………………………………… 203-199
قناعت……………………………………………………………………………………………. 207-204
کرامت …………………………………………………………………………………………… 214-208
کشش………………………………………………………………………………………………… 215
مؤمن……………………………………………………………………………………………… 218-215
مجاهدت ……………………………………………………………………………………….. 222-219
محبّت…………………………………………………………………………………………….. 229-223
مرید………………………………………………………………………………………………. 235-230
معرفت…………………………………………………………………………………………… 242-236
ناز…………………………………………………………………………………………………. 246-243
نصیحت …………………………………………………………………………………………. 249-247
نفس ……………………………………………………………………………………………… 253-250
نیاز……………………………………………………………………………………………………. 254
وجد ……………………………………………………………………………………………… 258-254
وقت……………………………………………………………………………………………… 263-259
همّت…………………………………………………………………………………………………. 264
هوی………………………………………………………………………………………………. 266-264
یقین………………………………………………………………………………………………. 271-267
فهرست منابع و مآخذ………………………………………………………………………… 275-272
چکیدهی انگلیسی
پیشینهی تحقیق:
با نگاهی کوتاه به تاریخچهی فرهنگ نویسی در زبان فارسی، میبینیم که تا روزگار معاصر، فرهنگها جنبهی عام داشته؛ یعنی به یک مقوله یا صنف، دسته و رشتهی خاصّی اختصاص ندارند. با گسترش دامنهی دانشها، تکنیکها و هنرها، امروزه فرهنگهای اختصاصی در هر رشته از علوم تهیّه شده است؛ به طوری که بعضی از لغات و اصطلاحات خاصّ آن رشته را در لغت نامههای معمولی نمیتوان یافت .
متون عرفانی نیز از این تخصّصگرایی دور نمانده و تاکنون فرهنگهای متفاوتی در این زمینه به رشتهی تحریر درآمده است که برخی از آنان به صورت عمومی، بعضی اصطلاحات عرفان و تصوّف را مختصر یا مفصّل شرح دادهاند و برخی از آنها دربارهی اصطلاحات و تعبیرات یک اثر خاص یا یک نویسندهی خاص نگارش یافته است. در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
1- شرح اصطلاحات تصوّف تألیف سیّد صادق گوهرین (10 جلد)
2- فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، سیّد جعفر سجّادی (1 جلد)
3- فرهنگ نوربخش، جواد نوربخش (8 جلد)
4- فرهنگ اصطلاحات عرفانی، منوچهر دانشپژوه (1 جلد)
5- تبیین اصطلاحات و واژههای غزلیات عرفانی، احمد حبیبیان (1جلد)
6- مفهوم و معانی اصطلاحات عرفانی، حسین علی اکبر قوچانی (1 جلد)
7- فرهنگ اصطلاحات استعاری صوفیه ، شرف الدّین حسینی ابن الفتی تبریزی(قرن هشم) (1جلد)
8- فرهنگ قیاسی عشق و عرفان، مهشید مشیری (1 جلد)
9- شناخت شاخصهای عرفانی( مجموعهی سه رساله از مولانا محمّد طبسی، فخرالدّین عراقی و ملّا حسین فیض کاشانی) (1 جلد)
10-فرهنگ اصطلاحات عرفان و تصوّف عبدالرزّاق کاشانی، ترجمه محمّد علی مودود لاری (1 جلد)
11-فرهنگ اصطلاحات عرفانی ابن عربی، گل بابا سعیدی (1 جلد)
12-فرهنگ واژگانی ادبی – عرفانی، جمعی از مؤلفان (1 جلد)
13-فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی، جمعی از پژوهشگران (1 جلد)
14-فرهنگ اصطلاحات عرفانی محیی الدّین عربی، ترجمهی قاسم میرآخوری و حیدر شجاعی (1 جلد)
با سیری کوتاه در این آثار، خواهیم دید که همهی آنها کاملاً تخصّصی بوده و برخی مربوط به آثار منثور و برخی نیز مربوط به آثار منظوم میباشند و یا برخی بسیار مفصّل و کامل به شرح اصطلاحات و لغات پرداخته، ولی برخی خیلی کوتاه و مجمل به توضیح واژگان پرداخته و البتّه برخی تنها به آوردن معادلهای انگلیسی آنها اکتفا کردهاند. در هر صورت میتوان از همهی آنها به عنوان فرهنگهای تخصّصی عرفان و تصوّف یاد کرد.
ضرورت و انگیزههای تحقیق:
به گمان بنده، برای آشنایی دقیق و کامل با تمام جوانب افکار و اندیشههای یک صاحب اثر، ضروری است که فرهنگی خاص برای آثار او نوشته شود، چون اثر هر نویسنده یا شاعر در عین تشابه با آثار معاصرانش، تفاوتهای زبانی و فکری نیز با آنها دارد و این ضرورت در متون نثر عرفانی بیش از بیش جلوهگر میباشد.
با توجّه به این نکات و همچنین جایگاه عرفانی، ادبی، علمی و اجتماعی شیخ بزرگوار احمد جامی نامقی و تأثیر و جایگاه ممتاز این عارف شهیر در خطّهی پاک و عارف پرور تربت جام و تعلّق خاطر این مرید نوآموز به این عارف پاک طنیت و ادای دِین به عنوان همولایتی ایشان و نیز پیشنهاد آگاهانه و دلسوزانهی استاد بزرگوار جناب آقای دکتر خواجهایم، انگیزههایی شد تا در مسیر نگارش فرهنگی تحلیلی از اصطلاحات عرفانی آثار منثور ژنده پیل احمد جامی نامقی گام بردارم.
روش تحقیق:
روش کار در این تحقیق به شیوهی کتابخانهای است. ابتدا پس از مطالعهی اجمالی آثار شیخ احمد جام، پنجاه وشش واژه و اصطلاح عرفانی از آثار این عارف ژنده پیل استخراج و هر یک به عنوان یک مدخل در نظر گرفته شد. با توافق استاد محترم راهنما، چند تن از عارفان و صوفیان پیش و پس از احمد جام انتخاب گردید؛ از جمله خواجه عبدالله انصاری، احمد غزّالی، عین القضّات همدانی، ابوالقاسم قشیری و عزّالدّین کاشانی، سپس هر واژه و اصطلاح در آثار این عارفان جستجو گردید؛ در هر مورد، نظر و دیدگاه نویسندگان آن، مورد بررسی و شناخت قرار گرفت و در ادامه، نظر شیخ احمد جام نیز از آثار وی استخراج و سپس در بیشتر موارد به نوعی مقایسه و نتیجهگیری پرداخته شد. در ضمن در تعریف لغوی و اصطلاحی واژگان از نظرات بزرگان دیگری بجز افراد مذکور نیز استفاده شد تا اثر از ارزش و عمق بیشتری برخوردار گردد. در بعضی از مدخلها، مطلبی ذکر نشده و فقط به مدخل دیگری ارجاع داده شده است. دلیل این کار، این است که در آثار احمد جام، مدخلهایی مانند درویش و صوفی، جذبه و کشش، حقیقت و شریعت و… با هم و در کنار هم آمده و شیخ به نوعی مقایسه پرداخته است؛ به این دلیل، ما آن دو را از یکدیگر جدا کرده و در یک مدخل که در ترتیب حروف الفبا پیشتر قرار میگیرد، کامل توضیح دادهایم و در مدخل دیگر فقط مطلب را به مدخل پیشین ارجاع دادهایم.
ناگفته نماند که کار در زمینهی آثار منثور عرفانی احمد جام، بسیار گسترده و مستلزم وقت طولانی بود و نیز به دلیل عدم دسترسی به همهی آثار این عارف شهیر با موافقت استاد محترم راهنما، این جستجو و تفحّص در چهار اثر شیخ بزرگوار شامل مفتاح النجات، انسالتّائبین، روضه المذنبین و سراج السّائرین انجام گرفت.
ساختار پایان نامه:
پایاننامهی حاضر علاوه بر پیش گفتار، شامل دو فصل کلّی است که در فصل اوّل، زندگی نامه، آثار، ویژگیهای نثر در سدهی پنجم و ششم هجری و مشرب عرفانی و… را در برمیگیرد. در فصل دوم، پنجاه و شش اصطلاح عرفانی که از آثار شیخ احمد استخراج، به ترتیب حروف الفبا تنظیم و مرتّب شده و در پایان هم فهرست منابع و مآخذ ذکر شده است.
امید است که این اثر با وجود کاستیها و عیبها توانسته باشد گامی هر چند کوتاه در راه شناخت جایگاه عارف جلیل القدر شیخ احمد جام و آثار وی برداشته باشد؛ لذا با اعتذار تمام، امیدوارم عذر نگارنده از جهت نقایص احتمالی، مسموع واقع افتد.
نوع فایل: ورد 275 صفحه
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه و پیشگفتار…………………………………………………………………………………….. 1
نخستین شناسندگان رودکی………………………………………………………………………. 4
نخستین شناسندگان نیما یوشیج…………………………………………………………………. 7
عقاید و افکار رودکی:……………………………………………………………………………….. 9
1- عقاید و افکار حکیمانه و اندرزگویی………………………………………………………. 9
2- رقیق القلب و باهوش بودن رودکی……………………………………………………….. 11
3- حس بینیازی……………………………………………………………………………………… 12
4- نیکنامی………………………………………………………………………………………………. 12
5- مذهبی بودن……………………………………………………………………………………….. 13
عقاید و افکار نیما یوشیج:………………………………………………………………………….. 16
1- مهربانی و دلسوز بودن……………………………………………………………………….. 16
2- اجتماعی و سیاسی بودن نیما……………………………………………………………….. 18
3- پند و اندرزگویی…………………………………………………………………………………. 25
4- پایبندی نیما به زادگاه و طبیعت و مظاهر آن………………………………………….. 26
5- استواری و پایبندی به عقاید…………………………………………………………………. 30
6- اصول عقاید نیما در باب نظم و نثر……………………………………………………….. 30
7- عقاید مذهبی نیما…………………………………………………………………………………. 31
معلومات رودکی و بازتاب آن در اشعارش…………………………………………………. 32
1- قرآن و حدیث…………………………………………………………………………………….. 36
2- اشاره به داستانهای قرآن و اساطیر سامی…………………………………………….. 37
3- بهرهگیری از مضامین شعر عرب و اشاره به سرایندگان آنها………………….. 37
4- اشاره به اساطیر ایرانی و داستانهای پهلوانی…………………………………………. 38
5- اشارات علمی و فلسفی………………………………………………………………………… 38
معلومات نیما یوشیج و بازتاب آن در اشعار وی………………………………………….. 39
1- آشنایی و تسلط بر زبان فرانسه……………………………………………………………. 39
2- یادگیری زبان عربی…………………………………………………………………………….. 39
3- تسلط بر سبک و اوزان اشعار قدما……………………………………………………….. 40
4- آشنایی با هنر موسیقی………………………………………………………………………… 40
5- تدریس زبان فارسی و عربی………………………………………………………………… 41
6- توانایی بر نویسندگی و داستان نویسی و نمایشنامه نویسی……………………… 41
7- آشنایی با نقد ادبی………………………………………………………………………………. 42
8- تسلط بر سبک رمانتیسم و سمبلیسم……………………………………………………… 42
9- آشنایی نیما با فقه و اصول و حکمت……………………………………………………… 45
رودکی پدر شعر فارسی و علل و دلایل آن…………………………………………………. 46
نیما پدر شعر فارسی و علل و دلایل آن………………………………………………………. 53
نکات دستوری و صنایع ادبی در اشعار رودکی ………………………………………….. 60
1- ویژگیهای صرفی………………………………………………………………………………… 61
1-1) افعال………………………………………………………………………………………………. 61
2-1) اسمها ……………………………………………………………………………………………. 62
3-1) حروف …………………………………………………………………………………………… 63
- استعمال حروف ربط یا اضافه مرکب …………………………………………………….. 64
4-1) پیشوندها ……………………………………………………………………………………….. 64
استعمال و حذف به قرینة پیشوند « بـ » تاکیدی…………………………………………… 64
استعمال پیشوندهای کهن …………………………………………………………………………. 65
استعمال پسوند (ومند) به جای مند ……………………………………………………………. 65
استعمال فراوان کاف تحبیب، تصغیر، تلطیف………………………………………………… 65
ابدال حروف …………………………………………………………………………………………… 66
2) ساختار نحوی……………………………………………………………………………………… 66
2-1) جمله ……………………………………………………………………………………………… 66
2-2) ضمایر …………………………………………………………………………………………… 66
3-2) تکرار کلمه ……………………………………………………………………………………… 67
نکات دستوری ………………………………………………………………………………………… 68
اضافه تشبیهی ………………………………………………………………………………………… 68
کاربرد دو حرف اضافه برای یک متمم ………………………………………………………. 69
صفت جانشین موصوف …………………………………………………………………………… 70
صفت فاعلی…………………………………………………………………………………………….. 70
صفت بیانی …………………………………………………………………………………………….. 71
صفت مفعولی …………………………………………………………………………………………. 71
بدل ……………………………………………………………………………………………………….. 71
قید شک و تردید ……………………………………………………………………………………… 71
قید تنبیه …………………………………………………………………………………………………. 72
صوت (شبه جمله تأسف) …………………………………………………………………………. 72
ضمیر ملکی ……………………………………………………………………………………………. 72
پسوند دارندگی و اتصاف ………………………………………………………………………… 72
انواع الف ………………………………………………………………………………………………… 72
الف ندا …………………………………………………………………………………………………… 72
الف زاید …………………………………………………………………………………………………. 73
الف تاکید ……………………………………………………………………………………………….. 73
الف اطلاق ………………………………………………………………………………………………. 73
اسم مصدر …………………………………………………………………………………………….. 73
ی مصدری …………………………………………………………………………………………….. 73
فعل دعایی ……………………………………………………………………………………………… 74
جمله معترضه ………………………………………………………………………………………… 74
اضافه استعاری ………………………………………………………………………………………. 74
واو حالیه ……………………………………………………………………………………………….. 74
که حالیه …………………………………………………………………………………………………. 75
قید حالت ………………………………………………………………………………………………… 75
کاربرد می برای تاکید ……………………………………………………………………………… 75
استفهام تقریری
حرف ربط برای تسویه
نمونههایی از صنایع ادبی در اشعار رودکی
تشبیه
استعاره
استعاره کنائی (از نوع تشخیص)
کنایه
ایهام
تضاد، طباق
غلو
مجاز
ردالمطلع
جناس زاید
طرد و عکس
تمثیل
هجویه
ذو وزنین
حشو
نکات دستوری و صنایع ادبی در شعر نیما
استعاره
کنایه
مجاز
تشبیه
سمبل
صفت مفعولی مرکب
کنایه
صفت فاعلی مرخم
تاثیر گذاری رودکی و کلام وی بر گویندگان پس از خود
1- سعدی
2- مسعود سعد- قطران تبریزی- ابوالمظفر مکی پنجدهی- سنایی- سعدی-
ادیبالممالک
3- سنایی
4- کسایی مروزی- رشید و طواط
5- دقیقی
6- سعدی
7- وزیر ابیطیب مصعبی
8- عنصری بلخی
9- ابوشکور بلخی- فردوسی
10- ابوطاهر خسروانی
11- ابوشکور بلخی
12- فردوسی
13- ازرقی هروی
14- رابعه- عنصری- سنایی غزنوی- قطران تبریزی- امیر معزی نیشابوری- رشید و طواط- ظهیرالدین فاریابی- فریدالدین عطار نیشابوری- خواجوی کرمانی- اوحدی مراغهای
15- سنایی- ابنیمین
تأثیرگذاری نیما و کلام وی بر گویندگان پس از خود
1- شهریار
دو مرغ بهشتی
2- ضیاء هشترودی
3- میرزاده عشقی
4- اسماعیل شاهرودی
5- شین پرتو
6- فروغ فرخ زاد
7- نصرت رحمانی
گستردگی انواع قالبهای شعری در شعر رودکی
گستردگی انواع قالبهای شعری در اشعار نیما یوشیج
رودکی و مدیحهسرایی در اشعار او
نیما یوشیج و مدیحهسرایی
ویژگیهای اشعار رودکی
ویژگیهای اشعار نیما
مضامین اشعار رودکی
مدح
تغزل
توصیف
خمریات
مرثیه
هجو
زهد و پند
مضامین اشعار نیما یوشیج
طبیعت گرایی
شب
انسان دوستی
نمادگرایی (سمبولیسم)
راز و رمز جانوران در شعر نیما
1- آواز قفس
2- پرنده منزوی
3- توکا
4- خریت
5- خروس
6- داروگ
7- روباه
8- سیولیشه
9- شبپره ساحل نزدیک
10- غراب
11- ققنوس
12- قو
13- کاکلی
14- کبک
15- کرم ابریشم
16- کک کی (گاو نر)
17- گاو
18- گرگ
19- لاشخورها
20- مرغ شکستهپر
سبک اشعار رودکی
بررسی سبکی نمونههایی از اشعار رودکی
شعر زندگانی و مرگ
شعر عصا بیار که وقت عصا و انبان بود
نتیجهگیری
سبک اشعار نیما
نمونهای از شعر آزاد نیما «شعر مهتاب»
نتیجهگیری
فهرست منابع و مآخذ
نوع فایل: ورد 252 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار………………………………………………………………………………………………… 2
1- مباحث نظری……………………………………………………………………………………..
مقدمه …………………………………………………………………………………………………… 2
1-1 ساختگرایی……………………………………………………………………………………… 3
1-2 زبان و نشانه …………………………………………………………………………………… 3
1-2-1 زبان و گفتار…………………………………………………………………………………. 4
1-2-2 نشانه زبانی ………………………………………………………………………………….. 5
1-2-3 رابطه …………………………………………………………………………………………. 5
1-2-4 همزمانی و درزمانی ……………………………………………………………………….. 5
1-3 نقش های زبان ………………………………………………………………………………… 8
1-3-1 نقش های زبان از دیدگاه یاکوبسن……………………………………………………… 9
1-3-1-1 نقش عاطفی……………………………………………………………………………… 9
1-3-1-2 نقش ترغیبی……………………………………………………………………………… 10
1-3-1-3 نقش ارجاعی ……………………………………………………………………………. 10
1-3-1-4 نقش فرازبانی …………………………………………………………………………… 10
1-3-1-5 نقش همدلی …………………………………………………………………………….. 11
1-3-1-6 نقش ادبی ……………………………………………………………………………….. 11
1-3-2 اشکالات تقسیم بندی یاکوبسن………………………………………………………….. 12
1-3-3 اشکالات تقسیم بندی مارتینه…………………………………………………………….. 13
1-3-4 اشکالات تقسیم بندی هلیدی ……………………………………………………………. 13
1-4 نقش زیبایی آفرینی یا ادبی………………………………………………………………….. 14
1-5 نقش های زبان هنجار…………………………………………………………………………. 17
1-6 نقش های زبان فراهنجار……………………………………………………………………… 17
1-7 برجسته سازی ادبی …………………………………………………………………………… 19
1-7-1 فراهنجاری ………………………………………………………………………………….. 20
1-7-1-1 فراهنجاری واژگانی…………………………………………………………………….. 22
1-7-1-2 فراهنجاری نحوی ……………………………………………………………………… 22
1-7-1-3 فراهنجاری نوشتاری……………………………………………………………………. 23
1-7-1-4 فراهنجاری معنایی………………………………………………………………………. 23
1-7-1-5 فراهنجاری گویشی ……………………………………………………………………. 24
1-7-1-6 فراهنجاری سبکی ……………………………………………………………………… 24
1-7-1-7 فراهنجاری زمانی (کهن گرایی) …………………………………………………….. 25
1-7-2 قاعده افزایی…………………………………………………………………………………. 25
2- پیشینه………………………………………………………………………………………………. 25
مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 28
2-1 مطالعات زبانشناختی ادبیات در غرب…………………………………………………….. 28
2-2 مطالعات زبانشناختی ادبیات در ایران …………………………………………………….. 32
3- فراهنجاری های زبانی شعر شاملو…………………………………………………………….
مقدمه…………………………………………………………………………………………………….
3-1 فراهنجاری زمانی یا کهن گرایی…………………………………………………………….
3-1-1 کهن گرایی صرفی ………………………………………………………………………… 36
3-1-1-1 بکار بردن پسوند جمع ساز “گان”………………………………………………….. 36
3-1-1-2 بکار بردن پسوند جمع ساز “ان”……………………………………………………. 37
3-1-2 کهن گرایی نحوی …………………………………………………………………………. 37
3-1-2-1 کاربرد “را” به جای “به”، “با”، و “برای”……………………………………….. 37
3-1-2-2 رعایت “ی” شرط در جملات شرطی……………………………………………… 39
3-1-2-3 افزودن پیشوند “ب” در آغاز فعل برای تأکید……………………………………. 39
3-1-2-5 بکار بردن “همی” به جای “می”……………………………………………………. 41
3-1-2-6 افزودن “ا” در آخر اسم یا اسم مصدر برای تعظیم، تفخیم و تعجب………… 41
3-1-3 کهن گرایی واژگانی ………………………………………………………………………. 41
3-1-3-1 فعل های کهن ………………………………………………………………………….. 41
3-1-3-1-1 فعل های ساده……………………………………………………………………….. 42
3-1-3-1-2 فعل های پیشوندی …………………………………………………………………. 49
3-1-3-1-3 فعل های مرکب …………………………………………………………………….. 58
3-1-3-1-4 عبارت های فعلی ………………………………………………………………….. 64
3-1-3-2 اسم های کهن …………………………………………………………………………… 69
3-1-3-3 صفت های کهن ……………………………………………………………………….. 77
3-1-3-4 قیدهای کهن …………………………………………………………………………….. 81
3-1-3-4-1 قیود یا ادوات شک وتردید……………………………………………………….. 81
3-1-3-4-2 قیود یا ادوات تشبیه ……………………………………………………………….. 83
3-1-3-4-3 قیود و حروف ربط مرکب………………………………………………………… 86
3-1-3-5 حرف اضافه های کهن ……………………………………………………………….. 91
3-1-3-6 ضمایر کهن………………………………………………………………………………. 99
3-1-3-6-1 ضمایر شخصی………………………………………………………………………. 99
3-1-3-6-2 ضمایر انعکاسی …………………………………………………………………….. 100
3-1-3-6-3 ضمایر اشاره………………………………………………………………………….. 102
3-1-4 کهن گرایی معنایی…………………………………………………………………………. 104
3-2 فراهنجاری واژگانی …………………………………………………………………………… 109
3-2-1 واژگان جدید………………………………………………………………………………… 109
3-2-1-1 ترکیبات ابداعی …………………………………………………………………………. 110
3-2-1-1-1 اسم + اسم…………………………………………………………………………….. 110
3-2-1-1-2 اسم + صفت………………………………………………………………………….. 112
3-2-1-1-3 صفت + اسم………………………………………………………………………….. 113
3-2-1-1-4 اسم + پسوند…………………………………………………………………………. 116
3-2-1-1-6 پیشوند + اسم…………………………………………………………………………
3-2-1-1-7 پیشوند + صفت………………………………………………………………………
3-2-1-1-8 اسم + بن فعل………………………………………………………………………..
3-2-1-1-9 صفت + بن فعل …………………………………………………………………….
3-2-1-1-10 حرف اضافه + بن فعل……………………………………………………………
3-2-1-2 واژگانی ابداعی ………………………………………………………………………….
3-2-1-3 عبارت های ابداعی …………………………………………………………………….
3-2-2 فعل های جدید………………………………………………………………………………
3-3 فراهنجاری نحوی……………………………………………………………………………….
3-3-1 جابجایی نهاد…………………………………………………………………………………
3-3-1-2 جابجایی فعل و عبارتهای فعلی …………………………………………………….
3-3-1-3 جابجایی قید………………………………………………………………………………
3-3-1-4 جابجایی ضمایر منفصل و متصل……………………………………………………
3-3-1-5 جابجایی سایر عناصر جمله……………………………………………………………
3-3-1-5-1 جابجایی منادا…………………………………………………………………………
3-3-1-5-2 جابجایی جمله پیرو…………………………………………………………………
3-3-2 ایجاد فاصله میان اجزای عبارت فعلی …………………………………………………
3-3-3 حذف عناصر جمله…………………………………………………………………………
3-3-4 کاربرد واژگان در نقش های متفاوت……………………………………………………
3-3-4-1 کاربرد اسم به جای صفت……………………………………………………………..
3-3-4-2 کاربرد صفت به جای صفت…………………………………………………………..
3-3-4-3 کاربرد صفت به جای اسم……………………………………………………………..
3-3-4-4 کاربرد اسم به جای قید…………………………………………………………………
3-3-5 استفاده از شناسه فعل به جای فعل………………………………………………………
3-4 فراهنجاری صرفی………………………………………………………………………………
3-5 فراهنجاری معنایی………………………………………………………………………………
4 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………..
نوع فایل: ورد 180 صفحه
عنوان صفحه
-مقدمه و پیشگفتار
-ویژگیهایی از شعر سیمین
-پاره ای از مضامین شعر سیمین
- عشق
- زن
- نگرشی بر قصه ها و خاطرات سیمین
- معرفی آثار سیمین بهبهانی
- عوامل موثر در ایجاد شعر از دیدگاه سیمین
- نتیجه گیری
- فهرست منابع و مآخذ
شعر ایرانی، در عصر حاضر، توانسته است چهره های برجسته ایی را به قلمرو فرهنگ این سرزمین عرضه دارد، از جملة این افراد، سیمین بهبهانی، شاعر و نویسندة معاصر است.
یکی از مواردی که باعث شهرت سیمین و شعر او گردیده است، تحولی است که وی در قالب غزل بوجود آورده است، به این صورت که با ایجاد مضامین و موضوعات نو و ریختن آن در همان قالب غزل قدیم و سخن گفتن از دردها و مشکلات مردم، مجموعه شعرهایی را به عالم شعر و ادب تقدیم نمود که نشان می دهد که شعر وی زبان همدلی با مردم زمانش است و بنابراین باید سیمین را یک شاعر اجتماعی و مردمی دانست. قابل ذکر است که وی در غزل قدیم هم شعر سروده اما به گفتة خود این کار وی را قانع ننموده است و پیوسته به این هدف می اندیشیده که سخن از دل بگوید و یک شاعر تأثیر گذار باشد و دیگر سخن از مکررات و مضامین تکراری به میان نیاورد.
در این گفتار سعی شده است که با نگرش و درنگی هرچند کوتاه به شعر و قصه و خاطرات سیمین، برخی از ویژگیها و مضامین و عوامل مؤثر در ایجاد کلام وی مورد ارزیابی قرار گیرد.
نوع فایل: ورد 30 صفحه
فهرست
مقدمه
باب اول
اوضاع سیاسی، اجتماعی فرهنگی و ادبی دوران سید رضی
فصل اول: اوضاع سیاسی، اجتماعی و ادبی
بخش اول: اوضاع سیاسی
بخش دوم: اوضاع اجتماعی
بخش سوم: اوضاع فرهنگی و ادبی
الف: نقش آل بویه در نهضت فکری و ادبی قرن چهارم 21
ب: مظاهر فرهنگی و ادبی قرن چهارم
1- شعر
2- نثر
3- نقد
4- علم لغت
فصل دوم: سید رضی شاعری از تبار علی(ع) 77-30
بخش اول: زندگینامه ی سید رضی
الف: ستاره ای از افق بغداد 30
ب: شجره نامه 31
1- پدر( ابواحمد) 32
2- مادر( شیرزنی از تبار ناصرللحق) 37
3- ناصر کبیر یا فاتح مازندران 38
ج: روزگار وصل و غنچه های پیوند 39
د: غروبی نابهنگام 41
هـ: ویژگیها و خصوصیات بارز اخلاقی رضی 44
بخش دوم: زندگی علمی، ادبی و اجتماعی سیدرضی
الف: اساتید و مشایخ رضی 49
ب: دانش آموختگان و تربیت یافتگان و روایت کنندگان مکتب رضی 56
ج: مجتمع علمی« دارالعلم» یا اولین دانشگاه علوم اسلامی 58
د: مناصب (نقابت، قضاوت، ریاست « امیرالحاج» 61
هـ: تألیفات 63
1- شعر( دیوان اشعار) 64
2- سیره نویسی 65
3- رسائل( مجموعه ی مکاتبات) 65
4- فقه 65
5- نحو
6- تفسیر
الف: حقائق التأویل فی متشابه التنریل
ب: معانی القرآن
7- بلاغت
الف: تلخیص البیان فی مجازات القرآن 67
ب: نهج البلاغه 67
ب1: گردآورنده ی نهج البلاغه واقعاً کیست؟ 68
ب2: ادبیات نهج البلاغه 74
ب3: پژوهش های دانشمندان در اقیانوس نهج البلاغه
باب دوم:
نقد و بررسی دیوان سیدرضی
فصل اول: دیوان رضی
الف: نسخه های دیوان در کتابخانه های ایران و جهان 85
ب: شروح یا نگاره هایی بر دیوان 89
ج: اغراض و موضوعات موجود در دیوان 90
فصل دوم: مدایح
الف: ممدوحان رضی
ب: ساختار قصیده های مدح 109
ج: مضامین و مفاهیم مدیحه های رضی 114
ج1: شجاعت 114
ج2: بخشش و بخشندگی 116
ج3: خردورزی و نیک اندیشی( عصاره ی چهار خلیفه) 119
ج4: مقام ومنزلت اجتماعی 121
ج5: تبریک اعیاد و مناسبتها
ج6: بلیغان در نگاه بلیغ 125
مدیحه های رضی در یک نگاه 126
فصل سوم: رثاء« سوگنامه»
الف: افرادی که شاعر در سوگ آنها مرثیه سرایی کرده است 133
ب: فرهنگ عاشورا در سوگنامه های حسینی (5 مرثیه با بررسی محتوایی آنها) 138
ج: غمنامه ی مادر و تجلیل از مقام و منزلت زن مسلمان 153
د: بررسی ساختار سوگنامه های رضی 158
هـ : مضامین و موضوعات سوگنامه ها 162
هـ 1: سرانجام و سرنوشت انسان 164
هـ 2: پدیده ی مرگ و تأثیر آن بر مرثیه های رضی 165
هـ 3:بزرگداشت و بیان فضائل متوفی
هـ 4: تسلیت و همدردی با بازماندگان متوفی
هـ 5: اعلان جنگ با مرگ
هـ 6: تجلی رثای دوران جاهلیت در سوگنامه های شاعر
نقد وبررسی سوگنامه های سید سوگوار
فصل چهارم: فخر و حماسه
الف: بررسی ساختار فخریات
ب: مضامین فخریه های رضی
ب1:افتخار به اصل ونسب( شجره ی طیبه)
ب2: شاعری الگو در میدان اخلاق و عمل
ب3: قله ی عظمت در کوهسار ادب
ج: ابعاد و ویژگی های فخریات رضی
د: مقایسه ای میان فخریه های رضی و متنبّی
فصل پنجم: غزلیات و حجازیات
ترانه های سرزمین یار( حجازیات)
الف: بررسی ساختارغزلیات
ب: مضامین وموضوعات غزلهای رضی
ج: ابعاد و ویژگی های غزلهای رضی
حجازیات یا ترانه های سرزمین یار:
الف: ساختار ترانه های سرزمین یار( غزلهای حجازی)
متن و ترجمه غزل« لیلة السفح»
نقد وبررسی غزل« لیلة السفح»
برگزیده غزل« یا ظبیة البان…»
ب: بررسی مکانهای سرزمین حجاز در حجازیات
ج: مضامین و موضوعات غزلهای حجازی
د: جایگاه حجازیات و تأثیرآن بر ادبیات عرب
فصل ششم: هجویات
الف: موضوعات و مضامین هجوهای رضی
1) هجو اخلاقی
2) هجو سیاسی
ب: نمونه هایی از هجویات رضی
فصل هفتم: پند و اندرز و حکمتها
الف: نمای کلی حکمتهای رضی
ب: نمونه هایی از سخنان حکیمانه ی رضی
زبدة البحث (چکیده پایان نامه به زبان عربی)
منابع
چکیده انگلیسی
نوع فایل: ورد 270 صفحه