فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده……………………………………………………………………………………
مقدمه…………………………………………………………………………………….
فصل اول – تعادل………………………………………………………………………
- تعاریف لغوی و اصطلاحی…………………………………………………………..
- عدل……………………………………………………………………………………
- معنای اعتدال………………………………………………………………………….
- معنای عدالت………………………………………………………………………….
- واژههایی که با عدل پیوند معنایی دارند…………………………………………..
- استقامت……………………………………………………………………………….
- قصد……………………………………………………………………………………
- قسط……………………………………………………………………………………
- وسط……………………………………………………………………………………
- توسط…………………………………………………………………………………..
- تعادل…………………………………………………………………………………..
- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسی)…………………………………………….
- عدل الهی………………………………………………………………………………
- عدل خدا در خلقت جهان……………………………………………………………
- تعادل در خلقت انسان……………………………………………………………….
- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسی)……………………………………………..
- ضرورت تعدیل در قوای طبیعی تحت فرماندهی عقل…………………………….
- نشانگرهای رفتار و شخصیت متعادل……………………………………………….
- مراحل وصول به تعادل………………………………………………………………
- تعادل جسمانی………………………………………………………………………..
- تعادل عقلانی (اجتماعی)…………………………………………………………….
- تعادل روحی (معنوی)……………………………………………………………….
- ارتباط و نحوه تأثیر امور جاری و موظف و ویژه در یکدیگر………………….
- نشانههای عدم تعادل و سلامتی در امور مذکور…………………………………..
- در امور جاری (فردی)………………………………………………………………
- در امور اجتماعی……………………………………………………………………..
- در امور ویژه (معنوی)……………………………………………………………….
- تعادل در مسیر (تعادل در فرمان خداشناسی)……………………………………..
- تعادل در شریعت و طریقت و حقیقت…………………………………………….
- صراط مستقیم…………………………………………………………………………
- تعادل در انسان کامل………………………………………………………………..
- انسان کامل صاحب مقام برزخ البرازخ است………………………………………
- مقام برزخیت کبری = تعادل در بین غیب مطلق و شهادت مطلق………………
- تعادل اسمایی (اسماء جمالی و جلالی)…………………………………………….
- تعادل در تشبیه و تنزیه……………………………………………………………..
- عقل حد واسط ربوبیت و عبودیت………………………………………………….
- تعادل در دو قوه عقل عملی و نظری………………………………………………
- تعادل در دو جنبه یلی الخلقی و یلی الحقی……………………………………….
- تعادل در علم و عامل………………………………………………………………..
- تعادل در عقل و قلب (عشق)……………………………………………………….
- تعادل در اقبال و ادبار قلب…………………………………………………………
- تعادل در خوف و رجاء……………………………………………………………..
- تعادل در قبض و بسط……………………………………………………………….
- یقین به خداوند موجب اعتدال آدمی میشود………………………………………
- تعادل در هیبت و انس………………………………………………………………
- ادب پرهیز از افراط و تفریط……………………………………………………….
- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)……………………………………………….
- تعادل در رضا و غضب………………………………………………………………
- تعادل در رتق و فتق…………………………………………………………………
- تعادل در انبساط……………………………………………………………………..
- تعادل در فناء…………………………………………………………………………
- تعادل در تسلیم و تفویض…………………………………………………………..
- تعادل در توکل……………………………………………………………………….
- تعادل در خلوت و جلوت……………………………………………………………
- تعادل در دنیا و آخرت………………………………………………………………
- برخی از نتایج ایجاد تعادل در انسان……………………………………………….
- فصل دوم – توسعه…………………………………………………………………..
- تعریف لغوی و اصطلاحی……………………………………………………………
- توسعه از دیدگاه فلسفی……………………………………………………………..
- توسعه فرهنگی………………………………………………………………………..
- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهانی است……………………………….
- تجلی شهود الهی تابع استعدادات است……………………………………………..
- هدف از خلقت تحقق تمامیت انسان است…………………………………………
- استفاده از تمام قوا (توسعه انسانی)………………………………………………..
- توسعه وجودی از منظر قرآن………………………………………………………..
- توسعه از منظر عرفان…………………………………………………………………
- نبوغ عرفانی…………………………………………………………………………..
- محورهای توسعه الهی………………………………………………………………..
- اهداف توسعه………………………………………………………………………….
- گسترش علم و عقل یکی از اهداف توسعه………………………………………..
- مبانی توسعه…………………………………………………………………………..
- شاخصههای توسعه الهی………………………………………………………………
- انسان با ایمان، انسان توسعه یافته قرآنی…………………………………………..
- مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضیق صدر)……………..
- قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل)……………………………………………
- علایم توسعه وجودی…………………………………………………………………
- شرح صدر……………………………………………………………………………..
- علامت شرح صدر دستیابی به حلم است……………………………………………
- انس……………………………………………………………………………………
- انبساط…………………………………………………………………………………
- من انسان کامل من فراگیر است……………………………………………………
- وسعت نظر عارف…………………………………………………………………….
- سرور…………………………………………………………………………………..
- راههای افزایش توسعه وجودی……………………………………………………..
- پذیرش توحید راه اساسی افزایش ظرفیت روانی………………………………….
- خداخواهی……………………………………………………………………………..
- طی مراتب کمال در انسان کامل…………………………………………………..
- سیر و سلوک…………………………………………………………………………
- عبادت (عبودیت)…………………………………………………………………….
- تقوی مایه شرح صدر و گسترش دل……………………………………………….
- گستردگی ظرفیت روانی و حلم نتیجه علو همت است…………………………..
- شکر……………………………………………………………………………………
- عوامل مؤثر در ایجاد ظرفیت روانی………………………………………………..
- مظاهر توسعه وجودی………………………………………………………………..
- سلوک فردی………………………………………………………………………….
- سلوک جمعی………………………………………………………………………….
- نتایج توسعه وجودی…………………………………………………………………
- نتیجه گیری…………………………………………………………………………..
- فصل سوم – حیات طیبه در ایران 1400 (ه.ش)………………………………….
- تعریف حیات معقول…………………………………………………………………
- عبور از مراحل خام «حیات طبیعی محض» به مراحل حیات معقول…………….
- حیات………………………………………………………………………………….
- طیب…………………………………………………………………………………..
- حیات دنیایی و زندگانی طیب………………………………………………………
- حیات طیبه……………………………………………………………………………
- حیات طیبه بهره مؤمن صالح………………………………………………………..
- ارکان حیات طیبه…………………………………………………………………….
- حیات طیبه انسان را به کجا میرساند؟…………………………………………….
- راه رسیدن به عزت چیست؟………………………………………………………..
- معنای صعود و شرح معراج………………………………………………………….
- عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طیبه……………………………………………….
- نشانهها و ویژگیهای حیات طیبه………………………………………………….
- سیمای حیات طیبه نزد پیشوایان معصوم…………………………………………..
- ایران در سال 1400 (ه.ش)………………………………………………………….
- نتیجه گیری…………………………………………………………………………..
- Abstract……………………………………………………………………………………………….
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………….
نوع فایل: ورد 174 صفحه
فهرست
مقدمه
کلیات
تبیین موضوع
اهمیت و ضرورت موضوع
انگیزه انتخاب موضوع
پیشینه موضوع
سؤالات
روش تحقیق
فرضیه
چکیده
فصل اول
الف : شناخت لغوی
1- معاشرت
2- روابط
ب : کاربرد قرآنی
1- معاشرت
2- روابط
ج : شناخت حوزه معاشرت انسان
الف : معاشرت اختیاری
ب : معاشرت اضطراری
الف : معاشرتهای نیک
1- خردمند و کریم
2- خوش اخلاق
3- صادقان
ب : معاشرتهای بد
1- کافران
2- استهزاء گران دین
3- فاسقان
4- عصیانگران
چگونگی معاشرت
حفظ عزت انسانی در روابط و معاشرت
اعتدال در معاشرت
د : هدف از معاشرت
هـ : انواع معاشرت
فصل دوم
بخش اول : آداب معاشرت در حوزه عمومی
الف : آداب وارد شدن به خانه
مقدمه
استیذان
امنیت و آزادی در محیط خانه
کنترل نگاه
چشمهای بی بها
2- آداب سلام و تحیت
اهمیت سلام نمودن در قرآن
اهمیت سلام نمودن در سنت
کیفیت سلام وتحیت
فلسفه سلام کردن
آداب فقهی سلام کردن
لزوم پاسداری از این سنت اسلامی
3- آداب غذا خوردن
بخش دوم : بررسی معاشرت در حوزه مسلمانان
مقدمه
بررسی معاشرت مسلمانان از دیدگاه قرآن
1- مسالمت و بخشش
2- فرو بردن خشم و احسان ……………………………………………………………………… 53
3- دوری از تکبر و فخر فروشی ………………………………………………………………….. 55
4- پرهیز از بدگویی و عیب جویی ……………………………………………………………….. 56
5- صداقت …………………………………………………………………………………………….. 59
6- دوری از تمسخر و گمان بد ……………………………………………………………………. 59
بررسی معاشرت مسلمانان از دیدگاه روایات ……………………………………………………. 63
اعتدال ودوری از حسادت وتملق …………………………………………………………………. 63
حق مسلمان بر مسلمان ………………………………………………………………………………. 65
محبت , مهم ترین عامل در معاشرتها …………………………………………………………….. 66
انفاق مال برای رضای محبوب ……………………………………………………………………… 70
بخش سوم : آداب معاشرت در حوزه خانواده و خویشاوندان
مقدمه
1- آداب معاشرت با والدین و فرزندان
مقدمه
الف – آداب معاشرت با والدین …………………………………………………………………… 76
معاشرت با والدین از دیدگاه قرآن ………………………………………………………………… 76
وظایف فرزندان ……………………………………………………………………………………….. 76
دقت فوق العاده در احترام به پدر و مادر ………………………………………………………… 79
احسان به والدین ………………………………………………………………………………………. 80
دعا برای پدر و مادر ………………………………………………………………………………….. 82
معاشرت با والدین از دیدگاه روایات …………………………………………………………….. 85
معاشرت با پدر از دیدگاه روایات …………………………………………………………………. 86
حق پدر بر فرزند ……………………………………………………………………………………… 86
معاشرت با مادر از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………. 87
معاشرت با مادر از دیدگاه روایات ………………………………………………………………… 88
هشدارها در مورد والدین ……………………………………………………………………………. 89
نیکی به والدین در حیات و ممات ………………………………………………………………… 91
افضل اعمال در ارتباط با والدین …………………………………………………………………… 91
اقسام پدران
پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) دو پدر این امت اسلامی ……………………………. 92
ب – روابط و وظایف متقابل والدین به فرزندان………………………………………………… 95
بررسی وظایف والدین و فرزندان از دیدگاه قرآن ……………………………………………… 95
بررسی وظایف و حق فرزند از دید گاه روایات ………………………………………………. 99
محبت به فرزند ………………………………………………………………………………………… 99
اجرای عدالت ………………………………………………………………………………………….. 100
توجه بیشتر به دختر …………………………………………………………………………………… 101
ب : آداب معاشرت زوجین
مقدمه
بررسی معاشرت زوجین از دیدگاه قرآن …………………………………………………………. 103
1- وفاداری به پیمان ازدواج ……………………………………………………………………….. 103
2- مودت و مهربانی و ایجاد آرامش ……………………………………………………………… 103
3- حفظ و پوشانیدن عیوب یکدیگر ……………………………………………………………… 106
ادای حقوق یکدیگر …………………………………………………………………………………… 107
معاشرت نیکو ………………………………………………………………………………………….. 116
هدایت و فضاسازی معنوی …………………………………………………………………………. 118
حق همسر در روایات ……………………………………………………………………………….. 119
نظر ابن مسکویه رازی درباره معاشرت با همسر ( زوجه ) ………………………………….. 120
3- آداب معاشرت در حوزه خویشاوندان
بررسی معاشرت در حوزه خویشاوندان از دیدگاه قرآن ………………………………………. 123
1- رعایت تقوای الهی ……………………………………………………………………………….. 123
2- صله رحم
3- احسان
4- انفاق
معاشرت با خویشاوندان از دیدگاه روایات ………………………………………………………. 129
قطع رحم از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………………. 130
زیان کاران واقعی ……………………………………………………………………………………… 134
اهمیت صله رحم در اسلام…………………………………………………………………………… 136
قطه رحم نشانه فسق …………………………………………………………………………………. 137
اولو النهی از دیدگاه پیامبر ( ص ) ………………………………………………………………… 138
عاقبت قطع از دیدگاه روایات ……………………………………………………………………… 139
ائمه معصومین ( ع ) مصداق اولوالارحام ………………………………………………………… 139
آداب معاشرت با ارحام هم کیش ………………………………………………………………….. 141
4- آداب معاشرت برادران و خواهران
انواع نسبت
انواع اخوت
بررسی معاشرت با خواهران و برادران نسبی و رضاعی از دیدگاه روایات ……………….. 144
رعایت حقوق خواهران و برادران …………………………………………………………………. 144
بخش چهارم : آداب معاشرت در حوزه مرتبطان غیر خویشاوند
الف : معاشرت با همسایگان
مقدمه
معاشرت با همسایگان …………………………………………………………………………………
انواع همسایه و حقوق آنها ………………………………………………………………………….. 149
حق همسایه از دیدگاه روایات ……………………………………………………………………… 149
روابط همسایگان و حقوق آنان بر یکدیگر ………………………………………………………. 151
حد همسایگی ………………………………………………………………………………………….. 152
عاقبت همسایه آزاری ………………………………………………………………………………… 152
رفتار با همسفر ذمی ( صاحب بالجنب ) ………………………………………………………… 153
پرهیز از مصاحبت بعضی از هم نشین ها ………………………………………………………… 153
2- معاشرت با دوستان
آداب معاشرت در حوزه دوستی …………………………………………………………………… 155
آیین دوست یابی از نظر دیل کارنگی …………………………………………………………….. 158
آیین دوست یابی از دیدگاه قابوسنامه و حکما و بزرگان …………………………………….. 159
لقمان حکیم و وصیت او به پسرش پیرامون دوستی …………………………………………… 160
صفات و ویژگیهای دوست خوب در اسلام …………………………………………………….. 160
آداب رفاقت
3- معاشرت با معلمان و مربیان
معاشرت با مربی از دیدگاه قرآن …………………………………………………………………… 166
معاشرت با مربی از دیدگاه روایات
لزوم دقت در انتخاب استاد
4- معاشرت با مومنان و برادران دینی
الف – اصلاح بین مردم و عدالت ورزی …………………………………………………………
ب- اخوت و تقوی ……………………………………………………………………………………
د- برآوردن نیازهای مومنان ………………………………………………………………………….
5- معاشرت با مسئولان و نهادهای اجتماعی
الف – رعایت حقوق متقابل …………………………………………………………………………
ب- حفظ وحدت و نظم عمومی …………………………………………………………………..
ج- پیروی از فرمانروایان صالح …………………………………………………………………….
د- عدم توجه به گزارش فاسقان ……………………………………………………………………
رعایت ادب گفتار دربرابر پیامبر ( ص ) ………………………………………………………….
بخش پنجم : آداب معاشرت در حوزه غیر مسلمانان
مقدمه
اصل عدم تسلط کفار بر مسلمانان
انواع کافران
کفار غیر محارب ( غیر جنگنده )
احسان به کفار غیر حربی
معاشرت با کافران غیر حربی ( سالم )
تعادل در روابط با کافران غیر حربی
تعادل در محبت
نهی از دوست داشتن والدین کافر از دیدگاه قرآن
معاشرت با کافر ذمی
چگونگی معاشرت با اهل ذمه
معاشرت با کافران حربی از دیدگاه قرآن
مبارزه با کفر
مقاومت درجنگ با کفار
خلاصه و نتیجه گیری
همنوع دوستی ولی نه به هر بها
فصل سوم : جایگاه ، آثار و پیامدهای معاشرت
بخش اول : انسان موجودی اجتماعی
مقدمه
آیا انسان بالطبع اجتماعی است
اجتماعی شدن فرد
بخش دوم : جایگاه روابط اجتماعی از نظر اسلام
بخش سوم : آثار روانشناختی آداب معاشرت
اهمیت گفتار در ارتباطات
الف : تاثیر گفتار
ضرورت توجه به سطح مخاطب در گفتار
ب : تاثیرات رفتاری
عدم افشای « اسرار » یا گفتار بیرون از حد تحمل
انطباق کردار با گفتار شرط اصلی تاثیر گفتار
نقش معاشرت در برآوردن نیازهای اساسی
نیاز به محبت
نیاز به بستگی و تعلق به گروه
نیاز به بیان و ابراز خود
نقش معاشرت در رشد اجتماعی
نقش معاشرت در توسعه ارتباط با دیگران
نقش معاشرت در رشد اخلاقی
رشد و توسعه تمایلات به گروهها و موسسات اجتماعی
نقش معاشرت در احساس نشاط وسرزندگی ( شادمانی و سرور )
خلاصه و نتیجه گیری فصل
نتیجه رساله
منابع و مأخذ
نوع فایل: ورد 276 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه:………………………………………………………………………………………………………. 1
بیان مسأله:………………………………………………………………………………………………… 3
اهمیت موضوع:………………………………………………………………………………………….. 6
سؤالات اصلی:…………………………………………………………………………………………… 10
سؤالات فرعی:…………………………………………………………………………………………… 10
فرضیه:……………………………………………………………………………………………………… 10
چکیده:…………………………………………………………………………………………………….. 11
بخش اول: بررسیهای مفهومی…………………………………………………….. 12
بررسی لغوی تناسب:…………………………………………………………………………………… 13
بررسی لغوی سیاق:……………………………………………………………………………………… 14
بررسی لغوی اسباب النزول:…………………………………………………………………………… 15
بررسیهای اصطلاحی:…………………………………………………………………………………… 16
تعریف اصطلاحی تناسب:…………………………………………………………………………….. 16
تعریف اصطلاحی سیاق:………………………………………………………………………………. 25
تعریف اصطلاحی اسباب النزول:…………………………………………………………………….. 28
مقایسه بین تناسب، سیاق و اسباب النزول:………………………………………………………… 31
انواع تناسب………………………………………………………………………………………………. 37
بخش دوم: پیشینه پژوهشها و آراء علما در مورد تناسب:…………………….. 45
فصل اول: سده های اول تا پنجم…………………………………………………………………….. 46
فصل دوم: سده های ششم تا نهم……………………………………………………………………. 52
فصل سوم: سده های دهم تا چهاردهم……………………………………………………………… 62
فصل چهارم: علمای معاصر…………………………………………………………………………… 70
فصل پنجم: مستشرقین…………………………………………………………………………………. 74
بخش سوم: پژوهشهای موردی آیات…………………………………………….. 78
فصل اول: سوره بقره آیات 39-30………………………………………………………………….. 79
فصل دوم: سوره آل عمران آیات 61-33…………………………………………………………… 92
فصل سوم: سوره نساء آیات 88-80………………………………………………………………… 103
نتیجه گیری:………………………………………………………………………………………………. 112
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………….. 115
مقدمه:
(امام رضا (ع) می فرمایند: قرآن ریسمان و دستگیره محکم الهی است، قرآن راه برتری است که انسانها را به سوی بهشت ره می نماید و از آتش دوزخ می رهاند، گذشت زمان آنرا فرسوده نمی کند و گفتار آدمیان آن را تباه نمی سازد زیرا ویژه زمانی خاص نیست و دلیل روشنی برای همه انسانهاست. از پیش رو و پشت سر، خط بطلان بر آن کشیده نمی شود، کتابی است فرود آمده از سوی حکیم حمید)
این معجزه جاوید که به صورت کتابی مشتمل بر سور و آیات است، مجموعه ای هدفمند، منظم و یکپارچه است که در عین کامل بودن و مشتمل بودن بر تمام نیازهای بشر از هر گونه ضعف و یا زیادت مبراست.
قرآن کریم دریچه ای است مابین خالق و مخلوق، خالقی ازلی و ابدی و مخلوقی فانی و این کتاب مقدس در همه ادوار، پاسخگوی بشر تشنه حقیقت و خواهان شناخت خالق خویش است شناخت قرآن برای هر فرد عالم به عنوان فرد عالم و برای هر فرد مؤمن به عنوان یک فرد مؤمن امری ضروری و واجب است. شناخت قرآن از آن جهت ضروری است که این کتاب، در تکوین سرنوشت جوامع اسلامی و بلکه در تکوین سرنوشت بشریت مؤثر بوده است. نگاهی به تاریخ، این نکته را روشن می کند که عملاً هیچ کتابی به اندازه قرآن بر روی جوامع بشری و بر زندگی انسانها تاثیر گذار نبوده است.
نوع فایل: ورد 120 صفحه
فهرست
جایگاه و موقعیت زن.. 1
مزدایی.. 1
مسیحیت… 7
اسلام. 11
مفهوم ازدواج و اهداف آن.. 16
مزدایی.. 16
مسیحیت… 18
اسلام. 38
گونه های ازدواج.. 43
مزدایی.. 44
تکهمسری.. 44
چند همسری.. 45
ازدواجهای پنجگانه. 45
ازدواج دروندینی.. 49
ازدواج با محارم. 50
مسیحیت… 57
ازدواج موقت (محرمانه) 61
ازدواج بین الادیانی.. 63
اسلام. 64
تکهمسری.. 64
چند همسری.. 65
ازدواج موقت.. 69
فلسفه و هدف.. 69
تاریخچه ازدواج موقت.. 72
ارکان ازدواج موقت.. 73
اختصاصات ازدواج موقت.. 74
دیدگاه اهل سنت در باب ازدواج موقت.. 75
ازدواج بینالادیانی.. 76
اسلام آوردن یکی از زوجین. 82
ارتداد افراد مسلمان. 82
احکام ازدواج.. 84
مزدایی.. 84
شرایط عقد نکاح. 85
موانع ازدواج: 86
احکام زناشویی.. 86
تکالیف زن و شوهر. 89
ازدواج های حرام. 90
مسیحیت… 95
ازدواجهای مخفیانه. 96
شرایط عقد نکاح. 115
تکالیف زن و شوهر. 119
احکام زناشویی.. 120
ازدواج های حرام. 120
زنا 120
اسلام. 124
شرایط صحت عقد نکاح. 126
سن ازدواج. 129
شرایط فسخ عقد نکاح ( در مرد) 130
شرایط فسخ عقد (در زن) 131
وکالت در عقد. 132
اولیاء عقد. 132
احکام فقهی ازدواج. 133
ازدواج حرام. 134
موانع ازدواج شرعی یا محرمات.. 134
2- محرمات سببی.. 135
3- محرمات رضاعی.. 137
محرمات موقت.. 139
تکالیف زن و مرد. 142
1- حقوق معنوی.. 146
2- حقوق مادی زنان. 147
تاریخچة مختصر مهریه. 148
شی موضوع مهریه. 149
انواع مهر. 150
مقدار مهر. 152
تملّک مهر. 152
نفقه. 152
حدود نفقه. 153
عدّه 154
زنا 156
مجازات زنا 158
اقسام حدّ زنا 159
اثبات جرم زنا 161
آداب ازدواج.. 163
مزدایی.. 164
آداب و مراسم خواستگاری.. 164
آداب نامزدی.. 165
انتخاب روز فرخنده 166
مراسم روز عروسی.. 166
1-وکیل پرسان. 166
2- گواه گیران (مراسم عقد) 169
3- عروس کشان. 173
4- پاتختی.. 174
مسیحیت… 175
آداب و مراسم ازدواج. 175
1- رضایت.. 175
2- خطبه. 176
3- دادن حلقه یا تبادل حلقه ها 178
5- زفاف.. 180
اسلام. 181
انتخاب همسر. 183
مراسم خواستگاری.. 184
خواستگاری از نامزد دیگری.. 185
حدود نگاه کردن هنگام خواستگاری.. 186
گزینش دختر. 188
خرج بری.. 189
شیرینیخوران. 190
نشان دادن دختر به قابله. 191
خریدن لباس برای عروس آینده 191
تهیه جهیزیه. 191
مراسم عقد. 192
فرستادن رقعه (کارت عروسی) 194
آرایش دختر. 194
حنابندان. 196
مراسم عروسی.. 196
عروس بران. 198
شب زفاف.. 198
پایتختی.. 200
روز سوم عروسی.. 201
طلاق وازدواج مجدد. 202
مزدایی.. 202
طلاق. 202
ازدواج مجدد. 202
مسیحیت… 203
طلاق: 203
ازدواج مجدد. 217
اسلام. 218
طلاق. 218
اختیار طلاق. 220
جواز و مشروعیت طلاق در قرآن: 223
ارکان طلاق. 223
انواع طلاق. 226
لعان، ایلاء، ظهار. 229
ازدواج مجدد. 232
فهرست منابع. 234
Source: 235
آنچه مسلم است این است که در هیچ یک از ادیان و فرهنگ ها زن از وضعیت و موقعیتی برابر با مرد برخوردار نبوده است. این وضعیت نابرابر در همة شئون زندگی نمود دارد.
احکام دینی زنان را مخاطب قرار نمی دهد و مسائل مربوط به ایشان به صورت غیر مستقیم و بواسطة مردان مطرح می شود اما این امر در ادیان بسته به فرهنگ ها متفاوت است به عبارت دیگر دامنة این نابرابری ها در همة ادیان یکسان نیست دراین فصل به بررسی وضعیت زن در ادیان مورد بحث می پردازیم.
در میان اقوام و ملل شناخته شدة باستان، هیچ جامعهای وجود ندارد که در آن به اندازة دین مزدایی در میان مرد و زن تعاملی خوب و سازنده وجود داشته باشد. به نظر میرسد که زن و مرد در اوستا از حقوقی برابر برخوردارند و نسبت به یکدیگر ارجهیتی ندارند. زن و مرد پرهیزکار معمولاً در کنار هم ذکر میشوند. خطابههای فلسفی که زرتشت در “گاتاها” نسبت به مردان و زنان ایراد میکند نشاندهندة وجود زنانی توانا در زمان زرتشت بوده است. وظایف زن در ایران باستان به فعالیتهای اقتصادی درخانواده محدود نمیشد، بلکه در پیشبرد معنوی و اخلاقی تمام جامعه نقش مهمی را ایفا میکرد او معلم اخلاق به حساب میآمد.
نوع فایل: ورد 225 صفحه
فهرست مطالب
پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………..ا-ب
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..ب-ج
چکیده………………………………………………………………………………………………………………..ج-د
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………1
1-2بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………2
1-3اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………..2
1-4اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………………….2
1-5 سئوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………3-2
1-6 فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………….3
1-7 کلید واژه ها……………………………………………………………………………………………..4-3
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………5
2-2 تاریخچه موضوع…………………………………………………………………………………. 7-6
2-3 پیشینه نظری…………………………………………………………………………………..8-7
2-4 پیشینه عملی(نقد کتاب)………………………………………………………………………………………………9
2-5 ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….9
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………10
3-2 روش های مورد استفاده در تحقیق…………………………………………………………………………..11
3-3 فنون گردآوری اطلاعات و توضیح آن ها…………………………………………………………………..12
3-4 جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………….12
3-5 تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..13
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….14
4-2 قرآن کتاب آسمانی ما……………………………………………………………………………………………….15
4-3 تعریف ادبیات……………………………………………………………………………………………………………. 15
فرضیه 1: ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است…………………………….17-16
4-4 تاثیرات دین اسلام در عرصه ی ادبیات………………………………………………………………19-17
5-4 صبر و شکیبایی قرآن در نظم شاعران………………………………………………………………..20-19
6-4 حدیث چیست………………………………………………………………………………………………………21-10
4- 6-1-حدیث محبت در ادب فارسی………………………………………………………………………..25-21
فرضیه 2: برخی از شعرای متقدم در آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند…………. 35-27
فرضیه 3: میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش زیاد بوده است…………..42-36
فرضیه 4: مولوی داستان یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است………………………..59-43
فرضیه 5: سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآنی پرداخته است…………………….66-60
فرضیه 6: شهریار دراشعار خود از نهچ البلاغه بهره برده است………………………………….98-67
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5- 1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….128
5-2 بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………. 130-129
5-3 مشکلات تحقیق………………………………………………………………………………………………………130
5-4- پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………………………………131
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………133-132
پیوست
فهرست جداول…………………………………………………………………………..127-99
جدول 1-4- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده در تحقیق بر حسب سن
جدول 2-4- شاخص های تمایل مرکزی و شاخص های پراکندگی سن افراد شرکت کننده در تحقیق
جدول 3-4- توزیع فراوانی سن افراد شرکت کننده در تحقیق به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 4-4- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده در تحقیق بر حسب پایه تحصیلی
جدول 5-4- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در تحقیق
جدول 6-4- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در تحقیق به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 7-4- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در تحقیق
جدول 8-4- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در تحقیق به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 9-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر قرآن در ادب پارسی
جدول 10-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر قرآن در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 11-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر حدیث در ادب پارسی
جدول 12-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر حدیث در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 13-4- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در تحقیق نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث
جدول 14-4- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در تحقیق نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 15-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث
جدول 16-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 17-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی
جدول 18-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 19-4- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان
جدول 20-4- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 21-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود
جدول22-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود به تفکیک پایه تحصیلی
جدول23-4- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین
جدول 24-4- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 25-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری
جدول 26-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 27-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها
جدول 28-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها به تفکیک پایه تحصیلی
جدول 29-4- تجزیه و تحلیل آماری بین پاسخ های داده شده توسط دو گروه شرکت کننده در تحقیق ( پایه تحصیلی پیش دانشگاهی ، پایه تحصیلی سوم دبیرستان )
فهرست منحنی ها………………………………………………………………..126-100
منحنی 1-4- درصد فراوانی سن افراد شرکت کننده در تحقیق
منحنی 2-4- توزیع فراوانی سن افراد شرکت کننده در تحقیق بر حسب پایه تحصیلی
منحنی 3-4- درصد فراوانی پایه تحصیلی افراد شرکت کننده در تحقیق
منحنی 4-4- درصد فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در تحقیق
منحنی 5-4- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در تحقیق به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 6-4- درصد فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در تحقیق
منحنی 7-4- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در تحقیق به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 8-4- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر قرآن در ادب پارسی
منحنی 9-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر قرآن در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 10-4- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر حدیث در ادب پارسی
منحنی 11-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق با تاثیر حدیث در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 12-4- درصد فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در تحقیق نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث
منحنی13-4- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در تحقیق نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 14-4- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث
منحنی 15-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 16-4- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی
منحنی 17-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 18-4- درصد فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان
منحنی 19-4- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 20-4- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود
منحنی21-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی22-4- درصد فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین
منحنی 23-4- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 24-4- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری
منحنی 25-4- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری به تفکیک پایه تحصیلی
منحنی 26-4- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها
منحنی 27-4- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در تحقیق در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها به تفکیک پایه تحصیلی
چکیده
خداوند برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی بشر مبعوث کرده است تا اندیشه و تفکر آنان را تحول و در رفتار و کردار افراد بشر و جوامع آنان تغییر ایجاد کند.
هدف از این گردآوری اشاره به تاثیر قرآن و حدیث، که هر دو در هدایت بشر نقش به سزایی دارند، است.
برای این منظور ما در این تحقیق به ترتیب زندگانی و تاثرات هشت تن از شاعران بزرگ را دنبال کردیم و برای این که تاثر هر نویسنده و سخنور را بهتر ردیابی کنیم از زندگانی آن شاعر و نویسنده به اجمال سخن گفتیم و میزان اشتغال وی به علوم قرآنی از جمله تفسیر کتاب مجید و احادیث رسول اکرم و اخبار معصومین را تا حد ممکن یادآوری کردیم.
در این تحقیق با توجه به پرسشنامه ای که تهیه گردید و در اختیار چهل نفر از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی مدرسه آرمینه مصلی نژاد قرار گرفت، ما به بررسی میزان آشنایی آن ها با مفهوم قرآن و حدیث و نقش آن ها در ادبیات فارسی پرداختیم و پس از مشاهده- ی پاسخ نامه ها نتایج حاصل را به صورت جداول و نمودار هایی برای هر سوال به صورت مجزا نشان دادیم و پی بردیم که هر دو گروه آماری نتایج یکسانی داشتند.
نوع فایل: ورد 140 صفحه